Een extra vrije dag! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Een extra vrije dag! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Een extra vrije dag!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

22 September 2011 | Ghana, Tamale

Halloo lieve allemaal!

Woensdag is sinds 3 jaar een nationale feestdag in Ghana, dit ter ere van de geboortedag van de eerste president die Ghana heeft gehad.
Deze feestdag is alleen nog niet bij iedere Ghanees bekend, of ze komen er pas op het laatste moment achter haha.
Zo hoorde ik dinsdag van een leraar op school dat ik morgen vrij was vanwege de feestdag, ik dacht dat is even lekker meegenomen kan ik mooi wat leuks gaan doen met de andere vrijwilligers, deze waren echter niet vrij zeiden hun.
De volgende dag, woensdag dus, belde er een paar op dat zij toch vrij waren maar niemand hen dit had laten weten, lang leve de goede communicatie!

Ik ben vanuit mijn huis voor het eerst op de fiets naar de office van meet Africa gegaan. Het resultaat van 20 minuten fietsen in de bloedhete zon was een doorweekte Alinda :)
Bij de office aangekomen was er een nieuwe vrijwilliger aangekomen, reden voor een lekkere lunch dus bij onze vaste tent Luxury!
Na de lunch wilde we even Tamale town ingaan, om wat van de stad te zien en te informeren over de vertrek tijden van de bus naar Bolgatanga. Dit weekend ga ik samen met 1 andere vrijwilliger een weekend naar Bolgatanga toe, dit ligt helemaal bovenaan in het noorden van Ghana, tegen de grens van Burkina Faso aan.
Met de bus is het zo'n 3 uur rijden vanaf Tamale, aangekomen bij het busstation blijkt er maar 1x per dag een bus naar Bolgatanga te vertekken. Deze bus vertrekt om 5.30, wat betekent dat we er een uur van de voren moeten zijn, 4.30 dus (!), om kaartjes te halen. Het alternatief ervoor is een trotro. Dit zijn busjes ten grote van een bestelbusje, en het motto erachter is bij vol gaan we pas rijden en het kan altijd voller! Deze trotro busjes rijden de hele dag door, het kan alleen soms dus een poos duren voordat de bus vertrekt omdat het busje nog voller kan.
De twee varianten tegen elkaar afgewogen, toch een beetje noodgedwongen gekozen voor de trotro!

Nadat we bij het busstation zijn geweest zijn we even de stad doorgelopen. Op een soort marktje terecht gekomen waar ook een paar 'slagers' kraampjes waren. Als je dat hebt gezien word je spontaan vegatarisch! Wat een verschrikkelijk gezicht zeg, geite koppen, varkenslichaam, half ontleden kippen en ga zo maar door. Over de lucht zal ik zwijgen!
Na een half uur lopen werd de lucht donkerder en donkerder, en begon het te gieten!
Snel een internetcafe ingedoken, na een uur was de regen nog niet opgehouden dus besloten we maar even nog wat te gaan drinken.
Vanuit de stad een taxi terug naar Luxury genomen, ligt vlakbij het meet Africa office, omdat mijn fiets daar nog stond! De laatste 20 minuten mocht ik door de zeikregen naar huis fietsen, het begon ook nog eens donker te worden, niet als te fijn om dan als Salamenga op de fiets te zitten.
Thuis aangekomen gelijk onder de douche gesprongen en daarna een lekker bordje rijst gegeten :) als toetje papaya, hmmm!

Vandaag, donderdag, heb ik weer twee groepen geobserveerd op de school tegenover het kantoor van CPYWD. Een groep 5 en een groep 6, opvallend is hoeveel lager het niveau ligt van de kinderen dan bij ons in Nederland.
Ik heb een plan gemaakt wat ik de komende maanden wil gaan doen, kort beschreven wat ik elke dag waar wil gaan doen. Jacob zijn eerste reactie hierop was, dat hij zich zorgen maakte dat het teveel zou zijn. Haha, in mijn ogen kan dat niet want dan heb ik eindelijk het gevoel dat ik eens wat doe! Lief bedoeld, dat wel maar zeker niet nodig!
Zometeen begint het afterschoolprogram weer, ik ga leuke nieuwe spelletjes aan de kinderen leren!

Van de week heb ik het bizarste meegemaakt tot nu toe, ik zat buiten bij de school toen er een wat oudere vrouw naar mij toe kwam.
Zij groette mij, ik groette terug waarop haar reactie was om te knielen voor mij! Ik vind het te bizar voor woorden dat je hier als een of andere God wordt gezien en behandeld, alleen maar omdat je blank bent!

Het volgende verhaal post ik zondag avond of maandag pas, dit vanwege het weekend weg! De plannen voor het weekend zijn: vrijdag vertrekken om 8.00 naar Bolgatanga. Daar aangekomen even lekker lunchen en wat drinken met de vrijwilligers van meet Africa die in Bolga zitten.
Zaterdag gaan we naar een krokodillenrivier en daarna naar een slavenkamp!
Zondag houden we nog even open, misschien naar de grens van Burkino Faso en anders naar een traditioneel huis!
Onwijs veel zin om even een weekendje eruit te zijn :)
Nog maar 10 dagen en dan zijn Ils en Sas er al, kan niet wachten!!

Goed weekend allemaal,

Dikke kus Alinda

  • 22 September 2011 - 15:15

    Linda:

    Liefje! Ik heb eindelijk al je verhalen gelezen! Lastig dat jke zo'n heimwee hebt (gehad).. Maar het is natuurlijk logisch dat je ff moeten aaarden! Jou kennende gaat dat zeker lukken en helemaal wanneer ils en sas dr zijn :) Leuk dat je dr een weekendje tussenuit gaat en dingen gaat zien! Het is ook leuk om te lezen dat je zo gastvrij ontvangen wordt, dat lijkt me toch ook wel een fijn gevoel. Laat me ff weten wanneer je kan en wil skypen, dan zal ik voor je klaar zitten ;) Lieve Alin, geniet van het weekend! Ik denk aan je, love you XX

  • 23 September 2011 - 19:47

    Esmeralda:

    Zo wat een goed vooruit zich zo'n weekend! Veel plezier!! Geniet ervan. Maar kijk je wel uit bij de krokodillenrivier!! ;-).

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 64394

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: