Weekend weg:Bolga, slavenkamp &krokodillen! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Weekend weg:Bolga, slavenkamp &krokodillen! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Weekend weg:Bolga, slavenkamp &krokodillen!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

25 September 2011 | Ghana, Tamale

Halloo lieve allemaal!

Ik ben afgelopen vrijdag vertrokken naar Bolgatanga, gezellig met 2 andere vrijwilligers een weekend weg. Super weekend gehad, belooft dus een uitgebreid verslag te worden hihi.

Vrijdag heb ik om 8.30 met de andere vrijwilligers in Tamale town afgesproken. Om 8.00 vanaf huis vertrokken om met de taxi naar de stad te gaan, dit blijkt echter iets lastiger dan normaal rondom dit tijdstip! 8.45 kwam ik in Tamale town aan, wat boodschapjes gehaald voor de (bus)reis en naar de trotro vertrek plaats gegaan. Er reed net een volle bus weg richting Bolgatanga, dus we moesten wachten! Uiteindelijk zijn we een half uur later vertrokken in de trotro naar Bolga. Ik zat werkelijk waar helemaal opgevouwn in de bus, beenruimte was er totaal niet en ik had een kwijlend kind ook nog eens half op schoot. Vanwege de warmte komt het aroma van het zweet van de andere reizigers mij tegemoet, genieten dus!
Na bijna 2,5 uur rijden staan we met de trotro bus stil langs de weg, er staan allemaal tassen langs de weg en die worden meegenomen. Wanneer we vragen wat er aan de hand is zei een Ghanees er is een ongeluk gebeurd, een ernstig ongeluk. Wanneer een Ghanees dit zegt kan je er vanuit gaan dat het echt echt heel erg is. Later hoorden we van een andere vrijwilliger die in het ziekenhuis werkt dat de trotro is gecrasht, vele zwaargewond zijn en zelfs iemand is overleden. Er zaten ook 'salamenga's' (blanken) in de bus.
In Bolga aangekomen (3,5 uur later) nemen we een taxi naar het hotel toe, ziet er erg leuk uit!
Samen met de 2 andere vrijwilligers gaan we een stuk wandelen in Bolga en 's middags zouden we nog wat gaan drinken met de vrijwilligers van Meet Africa die in Bolga verblijven.
Om 14.00 hadden we toch echt wel trek en besloten we ergens wat te gaan eten, dit eten werd maar 1,5 later bezorgd! Wat dus ook gelijk ons avond eten was haha.
's avonds hebben we nog wat gedronken in het hotel samen met een andere vrijwilliger en haar schoonouders.

Zaterdagochtend om 6.00 opgestaan! De planning is: ontbijten en dan 7.00 vertrekken. Helaas, pech voor ons, het ontbijt kan pas vanaf 7.00 besteld worden, uiteindelijk 8.30 vertrokken!
Een taxi genomen naar Paga toe, in dit dorp ligt een slavenkamp, een krokodillenfarm en ligt tegen de grens van Burkina Faso aan.
De taxi bracht ons niet tot aan het slavenkamp, tenzij wij hem meer betaalden. De andere leek het een leuk idee om in de bloedhitte een half uur te gaan wandelen, ik als sportief persoon zeg hier natuurlijk geen nee tegen, dat snappen jullie?! Dat half uur bleek bijna aan uur te zijn, bij het slavenkamp aangekomen waren we dan ook door-en-doorweekt van het zweet, hmmmm!
In het slavenkamp kregen we de prijslijst te zien: Ghanese mensen betalen 3 cedi, en een niet Ghanees 7 cedi! Mocht je foto's willen maken betaal je hier nog 2 cedi extra voor. Ik als echte toerist wilde dat natuurlijk!
Het slavenkamp liet veel aan je eigen fantasie over, zo zag je bijvoorbeeld een steen staan wat vroeger werd gebruikt als de strafsteen. Het kamp ligt in een prachtig stuk natuuur, ik kon me er dan ook moeilijk een slavenkamp bij voorstellen. Wanneer jullie de foto's zien begrijp je beter wat ik bedoel!
Na de rondleiding begon het te regenen, zo fijn dat regenseizoen!
Na een uur wachten besloten we maar met de taxi naar de krokodillenrivier toe te gaan, en daar wat te eten aangezien de regen nog steeds niet op was gehouden.
Het restaurant wat bij de krokodillenfarm hoort ligt pal naast de krokodillenrivier!
Na de maaltijd zijn we dan ook snel naar de krokodillenfarm gegaan, ik kon niet wachten. Er werd ons uitgelegd wat de rivier precies inhoud. In de rivier leven naar schatting zo'n 200 krokodillen, wanneer we er zeker van wilde zijn om een krokodil te zien moesten we een kip kopen om de krokodil te lokken.
Het avontuur gaat nu echt beginnen!! Na nog geen 10 seconden kwamen er al 2 krokodillen uit het water de kant op gekropen. Mijn eerste primaire vrouwelijke reactie was dan ook: AAAAAAH! Wat erg hilarisch was voor de Ghanese gidsen. Toen zij vroegen of ik de krokodil vast wilde houden bij zijn staart verklaarde ik hem voor gek! Maar ik ben zo'n held, dus heb het toch gedaan, stoer he?! Ik heb gewoon een krokodil beetgehouden. Na wat foto's te hebben gemaakt, kwam het moment van de kip voeren. Ik zag hier zo tegen op, dat arme lieve kleine kippetje! De man gooide hem, de krokodil deed zijn bek open, hap, slik, weg!
Nog wat foto's gemaakt en de krokodil werd het water terug in geslagen. Aan de overkant van de rivier gebeurde toen precies een ongeluk tussen 2 motoren, al de Ghanesen erop af. Ik bleef samen met Job nog even staan bij de rivier waar de krokodillen in zwommen. Het duurde niet lang of er kwam er alweer 1 uit, en nog 1! Wow, wat een ervaring. Ik stond op nog geen 2 meter afstand van een krokodil!!

Hierna zijn we naar de grens gegaan van Burkino Faso, we wilden erg graag een foto maken van het 'Welkom in Ghana' bord. Na dit te hebben uitgelegd bij de douane, moest alleen ik mijn paspoort achterlaten en mochten we foto's maken.
Na een stukje te hebben gelopen zagen we een bord staan met alle regeld van Burkino Faso, de vlag van Burkino Faso en groot geschreven Burkino Faso. We zijn dus gewoon in Burkina Faso geweest! We snapten er helemaal niks van hoe dat nou zomaar kon aangezien ik een single-entry visum heb. Later hebben we nagevraagd bij de douane hoe het nou precies zat rondom de grens tussen Ghana en Burkino Faso. Er staat vlak langs de douane een vierkante steen, deze staan als een ruit, op de ene kant staan GH (Ghana) op de achterkant staat BF (Burkino Faso). Omdat de grens lijn scheef loopt kan je aan de hand van die paal zien wat Ghana is en wat Burkino Faso.
Hierna zijn we met de taxi terug naar Bolgatanga gereden. Daar nog even de markt op geweest, ook dat is zo'n ervaring!
's avonds heerlijk een kippenpoot met patat gegeten in het hotel, jammie!

Zondag heb ik voor het eerst in 3 weken uitgeslapen, wat is dat lekker! Ik werd maar liefst om half 9 wakker, ja dat is hier uitslapen haha.
Lekker ontbeten en wat gedronken. Vandaag is Hanke jarig, reden voor een feestje. Met de andere vrijwilligers en haar schoonouders hebben we ergens in Bolgatanga heerlijk gegeten!
Om 15.00 moesten we dan echt vertrekken, terug met de trotro naar Tamale. Een uur moeten wachten voordat de trotro vol zat, dus om 16.00 vertrokken naar Tamale. De reis duurde 3 uur, om 19.00 met de taxi naar mijn Ghanese huis toe.
Wat kreeg ik daar een warm onthaal, zo ontzettend leuk! 'Alinda je bent er weer, wat fijn we hebben je gemist'. Mijn rugzak werd gelijk afgepakt door mijn zusje en naar mijn kamer gebracht, iedereen vroeg hoe ik het heb gehad en was onwijs geintreseerd!
Ik ga nu lekker slaapje doen, want ben aardig moe van de reis en alle indrukken!

Ben benieuwd hoe jullie weekend was!

Dikke kus,

Liefs Alinda

  • 26 September 2011 - 18:59

    Eef:

    Hey Alin,

    Leuk om je verslagen te lezen en de foto's te zien :D Geniet er vooral van!
    Liefs, Chantal

  • 26 September 2011 - 19:44

    Willem:

    ELMO (L)

  • 28 September 2011 - 20:19

    Alinda Van Bommel:

    Dankjewel Chantibal, bedankt voor je reactie :) xxxx

  • 30 September 2011 - 10:02

    Hendrick Xavier:

    Zo vet man met die krokodillen.
    Zou ik ook wel willen doen.

    We missen je heel erg hoor have fun over there.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 64396

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: