Weekendje Bolga! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Weekendje Bolga! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Weekendje Bolga!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

30 Oktober 2011 | Ghana, Tamale

Hallo lieve allemaal!

Hier weer een verslag van mijn 8e weekend in Ghana, ja ja vandaag ben ik precies 8 weken in Ghana!

Zaterdag 29 oktober:
Vanochtend stonden Tara en Ilse om 8.30 voor de deur. Vandaag gaan we namelijk weer een weekendje naar Bolgatanga. Vanaf 9.00 konden we kaartjes kopen voor de metromass bus richting Bolga. Uiteindelijk is de bus om 9.45 vertrokken, en 2,5 uur later waren we al in Bolga. Dit was echt stukken fijner reizen dan met de trotro.
Vanaf het busstation was het nog 20 minuten lopen naar het hotel, we hebben geslapen in hetzelfde hotel als waar ik de vorige keer ook heb geslapen: Sand Garden Hotel. Een erg leuk relax plekje vlakbij het centrum van Bolga.
Om 14.00 kwamen we aan bij het taxistation, we wilden met een shared taxi naar Paga gaan om de krokodillen te bekijken. Omdat we met vijf personen waren vertelde ik dat we 2 taxi's nodig hadden. Gelijk kwamen er 10 Ghanezen om ons heen staan en waren allemaal door elkaar aan het schreeuwen. Ik heb me op 1 chauffeur gefocusd en tot drie maal toe gevraagd/gezegd: Het is een gedeelde taxi, dus we betalen allemaal 3 cedi per persoon?! De man stemde hier tot drie maal toe mee in.
Omdat we twee taxi's nodig hadden werden er drie van ons in de ene taxi gezet, en de twee andere in een andere taxi. En we vertrokken gelijk. Best vreemd vonden we omdat een gedeelde taxi pas wegrijdt als die vol zit, vandaar de naam gedeelde taxi! Toen we hiernaar vroegen zij de taxichauffeur alleen ja we vertrekken nu.
Eenmaal in Paga bij de krokodillenfarm aangekomen waren Tara en ik alvast naar het restaurant gelopen om eten te bestellen. Inmiddels was het namelijk al 14.45 en hadden we wel trek in een lunch. Twee blonde dames trekken veel bekijks, dus al gauw hadden we er een Ghanese vriend bij. Na 10 minuten waren de andere meiden er nog steeds niet dus besloot ik maar eens even te gaan kijken waarom het zo lang duurde. En jullie raden het al, de taxi chaufeurs waren het niet eens met de prijs die we betaalden. We hadden namelijk niet gezegd dat ze ook andere mensen mee mochten nemen, dus moesten we voor 3 lege plekken betalen. Hier waren wij het natuurlijk niet mee eens, want waarom is het anders een gedeelde taxi. En moet ik het werk van de taxi chauffeur over gaan nemen door mensen de taxi in te lokken? We kwamen er totaal niet uit met de twee taxichauffeurs en ze begonnen tegen het agressieve aan te worden. Toen kwam onze redder: onze nieuwe Ghanese vriend die we net in het restaurant hadden ontmoet. Hij heeft onderhandeld met de chauffeurs maar ook dit werkte niet. Onze vriend (ik weet zijn naam niet eens haha) heeft toen een oudere belangrijke man er bij geroepen, het verhaal uitgelegd en de oude man is gaan onderhandelen met de taxichaufeurs. In Ghana is het namelijk zo dat je naar oudere mensen moet luisteren. Uiteindelijk hebben we 20 cedi voor beide taxi's moeten betalen, in plaats van 15 cedi. Om het geld ging het allang niet meer, maar het begon een principe kwestie te worden.
Na dit opstootje hebben we nog rijst gegeten in het restaurant. En daarna op naar de krokodillen. Ik was hier natuurlijk al geweest dus ik vond het een beetje onzin om weer 10 cedi te betalen om naar de krokodillen te kijken. Totdat de man van de krokodillen farm mij herkende. Hij was zo vereerd dat ik terug was gekomen, er was namelijk nog nooit iemand voor de tweede keer naar de krokodillen komen kijken en had ook nog eens 4 vrienden mee genomen. Vandaar mocht ik gratis nog een keertje mee, en ook foto's maken. Super tof!
Helaas was er net voor ons een hele tourbus vol met Ghanezen losgelaten. Zij kwamen ook allemaal naar de krokodillen kijken en wilde allemaal stuk voor stuk met dezelfde krokodil op de foto. Toen hun weg waren konden wij met de krokodil op de foto. Het zijn inmiddels mijn beste vrienden geworden de krokkies!
Aan het einde werd er weer een kip gevoerd aan de krokodil. Vorige keer was het hap, slik, weg kip, maar deze keer nam de krokodil wat meer de tijd voor de kip. Zoo zielig om te zien!
Na de krokodillen wilden we nog de slaven bekijken. Maar inmiddels was het al half 5 en begon de tijd een beetje te tikken. Vanaf de krokodillen naar het slavenkamp is ongeveer 1,5 uur wandelen. Dit zou ons dus niet meer lukken voor het donker. Onze vriend zou wel een taxi bellen, maar niemand van zijn taxi vrienden nam op. Dus bood hij aan om onze achterop de motor te brengen. Een keer twee achterop en de andere keer met zijn drieen op de motor. Heel toevallig kwam zijn broer net aangereden. Die kon 1 iemand op de motor naar het slavenkamp brengen. Omdat ik de mooiste Afrikaanse billen heb mocht ik achterop bij zijn broer. Eenmaal bij het slavenkamp aangekomen kwamen de andere meiden al snel gelukkig!
Ook hier mocht ik weer gratis mee met de rondleiding omdat ik ook deze tour al gezien had. Super tof van de Ghanezen!
Na het slavenkkamp heeft onze Ghanese vriend ons achterop de motor naar de weg gebracht. Toen we er allemaal waren is hij naar het taxistation gereden om een taxi voor ons terug naar het hotel in Bolgatanga te regelen. Nederlanders als we allemaal zijn dachten we wat wil deze man van ons, hij doet zoveel voor ons! Maar zoals hij zelf zei: Ik wil dat jullie een positieve herinnering aan Paga hebben zodat je het aan al je vrienden kan vertellen en dat zij ook naar Paga/ Ghana komen.
Dit was nou echt een top Ghanees!
Om 19.00 kwamen we in het donker aan bij het hotel. Hier hebben we heerlijk gegeten! Daarna nog wat gedronken, want heel toevallig sliepen alle vrijwilligers van Meet Africa uit Bolgatanga ook in dit guesthouse.
Om 23.00 vertrokken naar de hotelkamer, waar Tara en ik nog lekker hebben zitten nakletsen. Onze buurvrouw was hier wat minder blij mee en vond het om kwart over 12 wel genoeg geweest haha. Ze kons ons letterlijk verstaan zei ze!

Zondag 30 oktober:
Om 8.00 opgestaan, lekker lang onder de douche gestaan en daarna ontbeten. Zo heerlijk is het om een uitgebreid ontbijt met een omelet te krijgen!
Om 10.00 zijn we vertrokken met de taxi naar Sirigu. Dit is een pottenbakkerij en zijn muurschilderingen te bezichtigen. Dit was nog ruim drie kwartier rijden met de taxi!
Eenmaal in Sirigu aangekomen hebben we een leuke rondleiding gekregen en daarna allemaal nog wat leuks souvenirs gescoord!
Terug naar Tamale moesten we helaas wel met een trotro. Maar deze vertrok gelukkig al vrij snel :)
Rond 4uur waren we weer in Tamale. Ik vind het dan ook wel weer erg fijn om in mijn 'eigen' kamer te zijn.
's Avonds aten we TZ met Okru soep. Okru is een heel slijmerige groente, zoo vies!
Ik heb dan ook weinig gegeten. Als ik klaar ben met eten zeg ik altijd tegen Susanna dat het eten erg lekker was, en bedank haar. Tegenwoordig reageert ze standaard met 'En heb je gegeten madam' haha. Ze vind altijd dat ik te weinig eet. En ik eet ook stukken stukken minder dan in Nederland. En het stomme is dat ik niks afval, grrrrr!
Het wemelt weer van de muggen en beestjes op mijn kamer, alles kriebelt. Ik ga nu maar even lekker douchen en dan zo slapen.

Foto's heb ik weer geplaatst, zodat jullie ook een beetje een beeld hebben van alle verhalen die ik schrijf!

Liefs,

Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 64386

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: