Een maandelijks ziekenhuis bezoekje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Een maandelijks ziekenhuis bezoekje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Een maandelijks ziekenhuis bezoekje

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

10 November 2011 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Dinsdag 8 november:
Vannacht weer een beroerde nacht gehad. Ben er wel vijf keer uit geweest om naar de wc te moeten rennen. Na bijna een week aan de diarree vind ik het wel genoeg en besloot ik toch maar aan de diarree remmers te gaan. Maar we hebben te maken met hardnekkige diarree, dat gewoon door de remmers heen gaat! Haha, sorry voor het ‘smakelijke’ verhaal!
Susanna en Jacob vinden het nu wel echt tijd worden dat ik naar het ziekenhuis ga, dus ik heb met hun afgesproken dat ik het nog 1 dagje aan kijk en anders morgen naar het ziekenhuis ga.

Vandaag dan ook niet gaan werken, maar een dagje thuis gebleven. Rond 11 uur kwam Liselot langs. We hebben een planning gemaakt voor dingen die we willen gaan doen in onze reis. 14 december ga ik een week met haar samen rondreizen! Wanneer we zo bezig zijn met het plannen van onze reis krijg ik er steeds meer zin in, Ghana heeft zoveel moois te bieden. Om 13.00 was het welletjes geweest en voelde ik mij zo blegh dat ik maar besloot naar de apotheek te gaan om daar wat anders voor de diarree te halen. Bij de apotheek aangekomen vonden zij ook dat ik naar het ziekenhuis moest gaan, eigenwijs als ik ben beaamde ik dit maar zei dat ik het niet ging doen en vroeg wat zij voor medicijnen voor mij hadden. Hij kwam aan met een andere diarree remmer, welke volgens hem zeker moest gaan werken. Nog geen uur later kwam de diarree er gewoon weer flinterdun uit!
Inmiddels heb ik Dorgas ook aangestoken met mijn virus, zij zit ook aan de race. Oepsie!

’s Middags nog wel een ASP (after school program) met Ilse gedaan. Althans Ilse leidde het en ik was aanwezig hihi.
’s Avonds heb ik geen hap gegeten, simpel weg geen trek en ik kreeg het echt niet weg. Susanna vond het welletjes geweest en zij dat ik morgen echt naar het ziekenhuis moest gaan. ‘Ja mama Susanna’.

Woensdag 9 november:
Vannacht er weer 3 keer uit geweest om naar de wc te gaan. Was er vannacht zo klaar mee dat ik besloten heb vandaag toch maar naar het ziekenhuis te gaan. Toen ik ’s ochtends van de wc afkwam vroeg Susanna hoe het ging en of ik nog steeds aan de ‘running’ ben, zo noemen ze dat hier haha. Ik vertelde dat ik helaas nog steeds aan de diarree zit. ‘Go bath and to the hospital’, reageerde Susanna hierop. Het was dus geen advies meer maar inmiddels een order geworden om naar het ziekenhuis te gaan haha. Jacob wilde ook dat ik ging, dus Ilse gebeld en die is mee gegaan. Dorgas, die sinds gisterre ook aan de diarree zit, ging ook naar het ziekenhuis voor haar maag. Ik zei haar dat we dan wel samen konden gaan, maar nog even op Ilse moesten wachten totdat zij hier was. Toen Ilse er was hebben we met zijn drieën een taxi genomen. Dorgas ging naar een ander ziekenhuis en stapte eerder de taxi uit, zonder te betalen. Schijnbaar had zij het als een uitnodiging van mij gezien om mee te gaan met de taxi. In Ghana werkt het zo dat als je iemand uitnodigt je ook voor diegene betaalt.

In het ziekenhuis aangekomen krijg je eerst altijd een standaard check-up. Bloeddruk wordt gemeten, je gewicht gewogen en je tempratuur gemeten. En jahoor, drie kilo binnen een maand kwijt, dat zijn dan wel weer de voordelen van diarree hihi.
Hierna moest ik plaats nemen voor de consultruimte, na een kwartier werd mijn naam en nog 5 andere namen omgeroepen. Wij moesten met een zuster meelopen naar een ander gebouw toe, spannend!
Dit gebouw was net af, na twee mensen voor mij was ik aan de beurt. Samen liepen we naar binnen toe, de dokter vroeg of wij allebei ziek waren, waarop ik antwoorde dat ik ziek was. Toen vroeg hij mij of ik het ook alleen af zou kunnen, en hij mij dan liever alleen wilde spreken. Dus Ilse werd vriendelijk maar dringend verzocht om weg te gaan!
In de dokterskamer stond de airco op volle toeren aan, het was er maar liefst 16 graden. Zit je dan in je zomerse kleding, je al niet lekker te voelen, ook nog eens kou te lijden haha.
Hij zij dat ik een flinke bacterie te pakken had gekregen en heeft daarvoor allerlei medicijnen voorgeschreven. Ook pakte hij er een ander papiertje bij en kruiste hier wat dingetjes op aan. Ik ben weer terug gelopen naar het ‘hoofdgebouw’ en heb hier mijn medicijnen en voor het andere papiertje betaalt. Toen ik vroeg wat dat andere, inmiddels mysterieuze, papiertje precies inhield verwees de mevrouw mij naar het laboratorium. Oh nee dacht ik, moet ik toch nog aan het infuus ofzo, ik begon al lichtelijk te paniekeren. Op het briefje stonden 2 vakjes aangevinkt, allebei begon het met stool. Geen flauw idee wat dit was, het laboratorium ingegaan toen ik aan de beurt was. Ik gaf het papiertje aan een van de medewerkers, en vroeg wat dit inhield. Ze pakte een buisje en een handschoen en zeiden stool. Ik gaf aan dat ik niet begreep wat zij bedoelde, nogmaals werd er stool geroepen. Vragend keek ik hen aan, waarop de medewerker heel zachtjes en voorzichtig ‘shit’ zei. ‘Oooh SHIT’ riep ik keihard, haha gelukkig moesten ook zij hier om lachen! Het was de bedoeling dat ik een beetje poep in het buisje deed zodat dit onderzocht kon worden. De man wees mij er wel drie keer op dat niet heel het buisje vol hoefde en een vingertopje meer dan genoeg was. Ik met handschoen en buisje op naar de wc. Maar poepen op commando lukte niet, dus ik mag morgen met mijn buisje shit terugkomen. Heb hierna gelijk de medicijnen ingenomen, wat al goed begon te werken!

Voor het eerst sinds 5 dagen heb ik weer wat trek wat alleen maar een goed teken is. Dus ’s middags gezellig geluncht met Ilse, Sam en Job! Zowaar al mijn eten binnen kunnen houden :)
Na de lunch was ik toch wel erg moe en heb ik van 15.30 tot 17.30 lekker geslapen. Susanna had voor mij speciaal noodles met een eitje gemaakt, super lief! Dorgas moest in het ziekenhuis blijven, voel me hier wel erg vervelend over omdat ik haar toch heb aangestoken! Hopen dat ze gauw weer beter is, dan kan ik het goed maken!

Nou ondanks dat ik ziek was toch nog best wat beleefd in twee daagjes tijd!

Liefs Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 63517

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: