Alhassan- ba ba - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Alhassan- ba ba - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Alhassan- ba ba

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

24 November 2011 | Ghana, Tamale

Hallo lieve allemaal,

Woensdag was het nog precies 6 weken voordat ik in Nederland ben. 6 weken klinkt lang, maar in mijn ogen eigenlijk vooral kort. De laatste 6 weken staan ook eigenlijk in het teken van afronden. Zo werk ik nog maar twee weken. 14 december ga ik tien dagen rondreizen, waarmee ik het reizen door Ghana ook afsluit. De feestdagen hier nog vieren en dan 3 januari naar huis vliegen! Als ik het zo allemaal achter elkaar typ denk ik dat deze weken binnen no time voorbij zullen zijn. Dus ik ga nu nog even heerlijk genieten van het mooie warme weer in het zonnige Ghana :)

Woensdag 23 november:
Vanochtend om 10uur vertrokken naar het office. Hier hebben we een ASP gegeven voor klas p4. De leraar van deze klas was er niet, hij was namelijk even op ziekenbezoek bij een vriend van hem. Dat is hier de normaalste zaak van de wereld, ook al ben je leraar voor een klas van 40 kinderen, je kan gerust even een uur weg zonder vervanging voor je klas te regelen.
Met de ASP hebben we schipper mag ik over varen gespeeld. De kinderen hier genieten er zo van om even echt kind te zien, een kinderlach van oor tot oor is dan ook onbetaalbaar!
Na de ASP vonden Ilse en ik het wel weer eens tijd voor een break haha, lekker filmpje gekeken op de laptop!
Om 14.00 zou training nummero 2 beginnen over 'hoe om te gaan met kinderen'. Wel bekend is de gemiddelde Ghanees te laat of absent, zo ook vandaag.
14.45 gestart met 3 afwezigen!
De training ging op zich best oke, wel is er een duidelijk niveau verschil merkzaam tussen de faccilitators, iets wat het geven van de training wel lastig maakt.
Tijdens de training hadden we buiten een kleine hindernisbaan uitgezet. Twee krukjes van plastic en een springtouw, twee faccilitators gingen tegen elkaar strijden en een ander kreeg de rol beiden te coachen. Ilse en ik hebben ook tegen elkaar gestreden, waarvan Ilse de winnaar was! Een iets gezette, stevige faccilitator wilde niet over de hindernisbaan gaan, hij zei dat het krukje zou breken als hij erop moest staan. Ik maakte een grapje dat als het krukje mij met mijn Afrikaanse billen zou houden, het krukje de man ook zou houden. Niet dus, hij zakte zo door het krukje heen, krak, dag krukje! Oeps hihi.
De training een half uur eerder afgesloten dan gepland, dit terwijl we vorige week tijd te kort kwamen haha.
Om iets over vijfen was ik thuis 's avonds, waarop ik gelijk baby Ephrim in mijn aarmen geduwd kreeg. Een rondje met hem gefietst wat hij altijd super vind :)'
Het avond eten was weer de vieze bonen troep met een paar tomaatjes erdoor heen. Als kind had ik al de truc om het eten bij elkaar te schuiven zodat het leek alsof ik wat gegeten had, en die truc heb ik nu ook weer goed kunnen toepassen haha. Hij werkt nog steeds, want ik heb geen hap bonentroep op en ze hadden niks door haha.
Daarna langs het winkeltje langs de weg gelopen en crackers gehaald, dit was een betere maaltijd hihi.
's Avonds stond ik even buiten te kijken naar alle prachtige sterren. Totdat het gegil en gekrijs begon van 1 van mijn achterbuurjongetjes. Ik hoorde zijn vader schreeuwen en slaan en het kindje nog harder gillen. Dit zijn echt de minderleuke momenten en dingetjes van Ghana. Er is niets wat ik kan doen namelijk :(

Donderdag 24 november:
Vanochtend kreeg ik heerlijk een gebakken eitje als ontbijt, jammie!
9.00 trouw op de fiets naar het werk vetrokken. De training van gister op de computer uitgewerkt en vertaalt naar het Engels. Om 12.00 vonden Ils en ik dat we wel weer hard genoeg hadden gewerkt voor deze week, en zijn vertrokken. Op de fiets naar Luxury! Onderweg werd ik gebeld door de mevrouw van het naai atelier, dus daar zijn we eerst nog even langs gefietst. Inmiddels hadden Ilse en ik allebei een lekke band, maar aangezien we dit bijna om de dag hebben hadden we geen zin om de band te laten plakken en op lekke banden doorgefietst haha.
Bij het naai atelier aangekomen wilde de vrouw eigenlijk alleen weten wat we ook alweer precies wilde en heeft ze een doek voor mij even dicht gestikt.
Om 13.00 was het tijd voor een heerlijk koud alvaro'tje (lokaal drankje) en een lekkere lunch! Bij luxury hebben we gezellig geluncht met Tara, Job, Lies, Ils en Saskia. Het niveau lag weer erg hoog haha.
Om 15.00 snel naar huis gefietst, want we moesten namelijk ook nog een ASP doen vanmiddag. Met de kinderen hebben we Annemaria koek-koek gespeeld. Dit was echter iets lastig uit te spreken voor de kinderen, dus heb ik een Ghanese versie gemaakt: Alhassan- ba ba. De kinderen vonden het hilarisch en hebben genoten :)
Nu ga ik even gezellig buiten zitten, helpen met koken voor zover dit wordt toegelaten!

Fijne avond!

Kus Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 63812

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: