Shoppen in Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Shoppen in Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Shoppen in Ghana!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

26 November 2011 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hier weer een verslagje van mijn afgelopen twee dagen in Ghana :)

Vrijdag 25 november:
Vandaag moet ik naar het ziekenhuis toe om weer een bloedtest te doen, dit moet op nuchtere maag; dus vandaar om iets over achten al naar het ziekenhuis vertrokken.
Aangekomen in het ziekenhuis mocht ik gelijk doorlopen naar het labaratorium, waar mijn inmiddels vrienden al op mij zaten te wachten. Een van de laboratorianten kwam gelijk met leuk nieuws; of ik nog wist welke man mij de eerste keer had geprikt? Ik kon hem nog wel vaag voor me halen, ik wist in ieder geval dat hij zwart was haha, flauw! Die man is vanacht overleden vertelde hij met een stalen gezicht. Leuk begin van de dag, hij ligt nu nog in het mortuarium, dus afscheid nemen kan nog!
Alexander zou weer bloed bij mij af gaan nemen. Hij pakte een watje en maakte mijn duim steril. Prikken fan als ik ben, ben ik al helemaal als de dood voor een prik ik mijn vinger. Ik probeerde mijn duim ook gelijk terug te trekken, maar Alexander hield hem stevig vast. Toen pakte hij een scheermesje! Nou toen raakte ik nog meer in paniek, en zei dat ik dat echt niet wilde. Hij probeerde me gerust te stellen dat het absoluut geen pijn deed en hij maar 1 druppel bloed nodig had. Ik protesteerde nog steeds heftig en was inmiddels alweer in tranen terwijl Alexander even het puntje van het scheermesje langs mijn duim haalde waarop er een druppel bloed uitkwam. Haha, paniek voor niks dus want ik heb niet eens wat gevoeld. Alexander had erg met mijn angst voor prikken te doen en gaf mij twee keer een knuffel om mij gerust te stellen. Omdat ik inmiddels zijn vriend ben ging hij als eerste mijn bloed testen! Wat een schatje is het ook!
Na de bloedtest volgde de standaard procedure in het ziekenhuis, bloeddruk checken en gewicht. Inmiddels vind ik het wegen een leuk gedeelte want ook deze keer was er weer bijna een kilo van af! I love Ghana :)
Daarna op het bankje wachten voor het bespreken van de uitslag met de dokter. Mijn suikerwaarde was aan de hoge kant: 6.7. Wanneer je suikerwaarde 6.8 of hoger is heb je diabetis. Ik zit dus zeer op het randje! De dokter adviseerde mij 5 dagen geen candy te eten, te letten op mijn suiker en extra te bewegen. Over 2 weken zou ik dan terug moeten komen om opnieuw een bloedtest te doen. Hoe aardig ik Alexander en de dokter inmiddels ook vind, over 5 weken ben ik weer in Nederland en ga ik daar wel naar de huisarts :)
Omdat ik dus nuchter naar het ziekenhuis moest ben ik daarna eerste met Ilse gaan ontbijten bij Sparkels. Na een lekker ontbijtje is het shoppen begonnen. Lekker wat souvenirs gekocht voor mijn famillie en vrienden in Nederland. Inmiddels zijn bij het shoppen Saskia en Liselot ook aangeschoven. Winkelen ben ik nog steeds niet afgeleerd en ik kan er ook nog steeds geen genoege van krijgen. Dit was te merken aan Saskia haar opmerking: 'Jeetje Alin, moet je nou nog een winkel in!'. Hihi, ik houd er nog steeds van!
Na deze intensieve inspanning, wat op zich ook een exercise is was het tijd voor de vrijdagmiddagborrel. Langs de weg wat plantain gescoord en daarna lekker geborreld bij Sparkels!
Rond 16.30 naar huis vertrokken, waar ik 's avonds een heerlijk avondmaal voorgeschoteld kreeg: Rijst met een hele hoop groente en een stukje kip! Groente en vlees zijn hier echt heel bijzonder, dus ik heb dan ook zitten smullen!

Zaterdag 26 november:
Vandaag lekker een dagje niks gedaan en wat rond gehangen op mijn compound. 's Ochtends heb ik als goed ingeburgerde African women eerst mijn was gedaan. Om 9.00 klaar, en toen stond er een heerlijk omelet voor mij klaar! Goh wat heb ik het toch goed en getroffen met dit gastgezin :)
Daarna lekker met mijn gastzusje Evelyn cartoons zitten kijken. Tekenfilms worden alleen in het weekend uitgezonden, dus dan zijn wij twee zusjes niet voor de tv weg te slaan hihi.
Als lunch kreeg ik weet een soort bonenprut schotel voorgeschoteld. Zoals de meeste mensen weten ben ik dol op bonen (NOT!). Het enige voordeel van bonen is dat je het makkelijk bij elkaar kan schuiven en dat het lijkt alsof je wat gegeten hebt!;)
's Middags ben ik even met Saskia en Ilse wat gaan drinken, en hebben zij lekker geluncht. Ik zat nog zo 'vol' van mijn bonenprut dat ik heb geskipt met eten.
Liselot is later aangeschoven en later nog even mee naar mijn huis geweest om de pups te bekijken. Ze zijn inmiddels echt groot geworden, maar ook zoveel schattiger! Voor het eerst heb ik er eentje opgetild terwijl Lies de mama hond beet hield. Al snel vond mama hond het gelukkig goed dat ik haar pups aanraakte! Mooie foto's opgeleverd :)
Aan het einde van de middag heb ik Dorgas haar nagels gelakt en wat versierd. Ze was er helemaal blij mee en voordat ik het weet stonden er 10 Ghanese kindjes om mij heen. Zij mogen geen nagellak op, dit vanwege hun school. Als ze het wel opdoen worden ze geslagen! Bij allemaal een doorzichtig nagellakje erop gedaan, wat volgens hen wel mocht. Nou maar hopen dat ze maandag niet bont en blauw thuis komen!
De jongetjes wilde ook graag nagellak, toch maar vertelt dat dit echt voor meisjes is!
Na het heerlijk tutten met de nagels wilde de kinderen graag met mijn haar spelen. 'Oh wat is het lang en zo zacht' heb ik een half uur gehoord haha. Het ging er niet zachtzinnig aan toe en ik heb dan ook best wel wat haren verloren hihi. Toen ik dit op de grond wilde gooien pakte de kinderen het uit mijn handen en legden de haren op hun hoofd haha. Waar je een kind al niet blij mee kan maken! Het was zelf zo erg dat er een jongetje naar mij toe kwam en zei 'Madam, je hebt mij nog geen haar gegeven'.
's Avonds kreeg ik TZ met een hele vieze soep te eten. Het lekkere eraan was dat er een stukje kip in zat :)
Nu ga ik naar een African movie kijken die volgens de familie echt zo goed is! Hoe beter de Ghanesen hem vinden hoe slechter die is hihi.

Fijn weekend allemaal,

Liefs Alinda

Ps. Voor degene die mij een kerstkaart willen sturen, hier mijn adres ;) :
Alinda van Bommel
CPYWD
P.O. Box TL 749
Tamale
Ghana, West- Africa

Reken wel, het duurt ongeveer 2 a 3 weken voordat een brief/kaart aankomt!
Ik zie graag vele kaartjes tegemoet hihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 63546

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: