You're invited! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu You're invited! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

You're invited!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

27 December 2011 | Ghana, Gurugu

Lieve vrienden en familie,

Over precies 1 week vlieg ik terug naar het koude kikkerlandje. Het klinkt gek uit mijn mond, maar ik heb hier helemaal geen zin in! Niet om mijn lieve familie en vriendjes en vriendinnetjes weer te zien, daar heb ik juist onwijs veel zin in. Maar ik wil geen afscheid nemen van mijn fantastische gastgezin en alle lieve en leuke mensen die ik hier heb leren kennen. Kon ik maar gewoon even met de trein binnen een uurtje naar Ghana toe!
Maar dan zou het ook niet meer zo'n speciale bedoeling zijn. Maar dat ik terug kom, dat weet ik zeker, wanneer? Ooit :)

Maandenlang, om precies te zijn bijna 4, heb ik elke dag gehoord 'you're invited' (dat is Engels voor uitgenodigd omatje hihi). Voor alles werd ik invited, je kan het zo gek niet bedenken; eten, drinken, helpen wassen, televisie kijken, de kerk, de moskee, legeven, maar de mooiste uitnodiging die ik heb gehad is van Dorgas een paar weken geleden. Dorgas (27jaar) nodigde mij uit om mee te gaan douchen!
Na al die uitnodigingen, waarvan ik de meeste overigens heb afgeslagen, wil ik jullie nu graag inviten.
Volgende week woensdag land ik om 6.45 op Schiphol; om iets over zevenen loop ik door de poortjes om weer echt in Nederland te zijn. Je voelt hem al aankomen, hier komt die dan: You're invited!
Graag zie ik jullie allemaal woensdag 4 januari, in het roze gekleed, met hello kitty spulletjes. En verder heb ik geen wensen hoor! Haha.

Goed over naar de orde van het verslag, mijn afgelopen twee dagen in Ghana.

Maandag 26 december:
Vandaag is het tweede kerstdag, een dag die niet echt gevierd wordt hier in Ghana. Tweede kerstdag wordt voornamelijk gebruikt om langs vrienden en familie te gaan om hen een fijne kerst te wensen, maar ook dit doet men niet echt.
Ik heb dus een lekker chilldagje gehouden. Trouw om 7.30 opgestaan, witbrood met thee op en gedoucht met heerlijk koud water. Die laatste week dat ik nog in Ghana ben wil ik volop genieten van de zon! Stoeltje neergezet, voetenbankje erbij, blaadje gepakt en genieten! Mijn gastgezin snapte er helemaaal niets van waarom ik in de zon ging zitten. Om de 5 minuten kwam er dan ook iemand naar mij toe om mij te attenderen op het feit dat ik in de zon zat, en dat ik ergens anders moest gaan zitten waar schaduw was. Ook Susanna kwam naar mij toe met de volgende mededeling: 'Wij zitten niet in de zon op dit tijdstip, je moet in de schaduw gaan zitten anders wordt je ziek'. Ik heb telkens maar weer verteld dat ik zo geniet van de zon en als ik het te warm krijg ik in de schaduw ga zitten. Na dit slechts honderd keer gezegd te hebben accepteerden ze het. Nu kwam er iemand om de 10 minuten roepen: 'Alinda is enjoyning the sun'. Haha, toch al wat leuker!
Om 11.00 is Jacob vertrokken naar Bimbilla, dit ligt zo'n 5 uur rijden van Tamale. Morgen moet hij hier een training geven, voor hem geen 2e kerstdag dus.
Vandaag kreeg ik weer een heerlijke lunch, spaghetti, rijst, tomatensaus en sla. Het enige mindere van de sla is dat dit gewassen wordt met kraanwater, en ik hier als salaminga niet tegen kan. Mijn kerstkado van gisterre was dan ook diaree :)
Dit was niet mijn enige kerstkado, ik heb maar liefst 32 muggelbulten kado gekregen! Heel de dag heerlijk zitten krabben, wat jeuken die Ghanese k*t muggen zeg!
Na de lunch weer op mijn stoeltje buiten gaan zitten en aan mijn kleurtje gewerkt. Job, Jacob's broer, kwam naar mij toe en vroeg of hij mijn blaadje mocht lezen als ik het uit had. Ik wees hem erop dat het in het Nederlands was, en hij dit dan niet zou begrijpen. Dit maakte niet uit, hij wilde namelijk graag Nederlands leren. Ik was dit al helemaal vergeten en had het blaadje binnen gelegd en een nieuwe gepakt en weer buiten verder gaan lezen. Job kwam naar mij toe en vroeg waar het blaadje was, hij maakte dus geen grapje en ging serieus lezen haha.
Als avond eten heerlijke fufu met lightsoup gegeten, nog steeds met stip op 1 mijn favouriete Ghanese eten!
's Avonds lekker in bed filmpje gekeken op mijn laptop, tot er om 21.00 op mijn deur geklopt werd. Het was Evelyn, van oom Job moest ze dit aan mij geven: mijn blad en een zakje. Ik maakte het zakje open en er zaten twee zeepjes in, zo schattig! Mijn derde kerstkado!

Dinsdag 27 december:
Na mijn ochtendrituelen ben ik vertrokken naar de Ghanese kapper. Als echte African women moet je natuurlijk ook Ghanees haar hebben. Helaas is het geen kroeshaar geworden, maar vlechtjes. In het salon snapte ze er niks van hoe mijn haar zo lang kon zijn, ze geloofde dan ook niet dat het mijn echte haar was. Wat ze al helemaal niet snapte is dat ik er vlechtjes in wilde laten zetten. Hier hebben de vrouwen van hun zelf namelijk kale koppies, en gaan naar de kapper toe voor een pruik, extensions of vlechtjes. Als je daan van jezelf al mooi lang haar hebt ga je toch niet naar de kapper?
Met zijn vijfen hebben zij mijn haar gedaan; 1 maakt het begin van de vlechtjes, 1 houdt mijn overige haar vast en de andere drie maken de vlechtjes af. Na ruim 1,5 uur was het klaar. Ik hoorde wat geknip, was er 1 alle plukjes die uit de vlechtjes sprongen aan het afknippen! Ik heb vriendelijk, doch dringend, lichtelijk hysterisch verzocht dit niet te doen omdat dit echt haar is en geen kunsthaar. Domme dombo's!
De rekening was 10 cedi, omgerekend 5 euro! Geen geld vond ik het.
Thuis aangekomen vonden ze mijn haar allemaal erg leuk, maar waren ontzettend boos op het salon. Ze hadden veelste veel gevraagd. Susanna zou dan ook naar het salon gaan om hier wat van te zeggen. Haha, wel lief bedoeld.
's Middags samen met Ilse en haar gastzusje Anisa gaan lunchen. Onze rijsttent was dicht, dus moesten we ergens anders gaan lunchen. Maar natuurlijk wel fried rice besteld!
Daarna even de stad in gegaan, de culturele markt op om nog de laatste souvenirs te scoren. Inmiddels ben ik vaste klant bij een winkel; toen ik vertelde dat ik volgende week weg ging vond zij dit dan ook heel erg; 'Ghana will miss you', zei ze. Ze bedoelde eigenlijk ik zal je missen, want nu komt er niemand meer in mijn winkel.
Na deze kleine shop actie ben ik naar luxury gegaan, even een drankje gedaan met Femke. Daarna lekker naar huis. Elk moment dat ik nog heb wil ik bij mijn gastgezin zijn.
Ik ga nu lekker buiten zitten, helpen (lees toekijken) met koken.

Dikke kus en tot over een week!

  • 27 December 2011 - 17:25

    Willem:

    Pfffff mijn kleine zusje wil ook altijd aandacht he. Gekleed in het roze met hello kutty spulletjes XD hoe verzin je het?

    Kom maar weer snel thuis dan kan je grote broer je weer ouderwets op de grond gooien :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Gurugu

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 64228

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: