Happy new year from Ghana! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Happy new year from Ghana! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Happy new year from Ghana!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

01 Januari 2012 | Ghana, Gurugu

Lieve familie, vrienden en kennissen!

Om te beginnen allemaal een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst, de beste wensen!

Vrijdag 30 december:
Vanochtend lekker uitgeslapen tot maar liefst 8.00, haha dat is voor hier echt uitslapen, zeker in mijn gastgezin.
Eprim ligt nog steeds in het ziekenhuis helaas, Jacob zegt dat het beter gaat, dat wel gelukkig. Susanna is eigenlijk continu bij hem, en komt af en toe naar huis om te douchen en zich om te kleden. Ook hierin zie ik een duidelijk cultuur verschil met Nederland, wanneer Susanna thuis komt trekt ze mooie andere kleren aan. Het is belangrijk om er in het openbaar goed uit te zien, zelfs in het ziekenhuis. Jacob gaat af en toe een paar uurtjes naar het ziekenhuis, 1 of 2 keer per dag. Susanna slaapt er tot nu toe elke nacht, verder gaat Dorcas er ook regelmatig heen om schone kleren te brengen voor Ephrim. Ephrim heeft een malaria infectie, wat dat precies inhoud weet ik eigenlijk niet.
's Ochtends heb ik een luier ochtend gehouden. Het lijkt wel alsof ik de laatste dagen niks anders doe hihi. Lekker in de zon gezeten en wat gelezen, genieten!
's Middags ben ik naar de stad gegaan. Ik had een hele irritante taxichauffeur, hij behandelde me echt als een blanke tourist. Vroeg gelijk toen ik instapte of ik de prijzen wel wist, ik zei dat ik de prijzen wist, maar zijn prijs was hoger. In plaats van de 50cent die ik al vier maanden lang betaal, wilde hij 60 cent hebben. Zijn reactie: 'het is maar 10 cent, dus waar maak je je druk om?'. Ik had zo geen zin om mij om 10 cent druk te gaan maken, maar het irriteerde me wel. Bij alles wat we langs de weg zagen ging hij mij vertellen wat het was, bij moskee numero 31 was ik het echt heel zat aan het worden. Ik vertelde de taxi chauffeur dat ik hier al 7 maanden zat, dus dat ik dit allemaal al weet. Een beetje overdreven, maar ik zei het nog best vriendelijk. Toen we bijna bij de eindbestemming in town waren vroeg hij om de 5 seconden of hij moest stoppen zodat ik uit kon stappen. Na 5 keer was ik de beste man echt helemaal zat en ben uitgestapt, 60 cent betaald en weg gelopen. Dit was even mijn irritatie momentje van de dag. Nu ik het zo aan het typen ben weet ik ook wel dat het eigenlijk nergens over gaat, maar soms kan ik het zo slecht hebben om altijd maar benadeeld te worden vanwege het feit dat ik blank ben.
In de stad heb ik wat boodschapjes gedaan en had daarna met Nadia en haar zus afgesproken. Nadia is een vrijwilliger uit Bolgatanga en is 1x eerder in Tamale geweest. Ik heb dus even gids gespeeld! Rondje over de culturele markt gelopen, ik kon mij niet inhouden om nog wat aller aller allerlaatste souvernirs te kopen. Dit was echt de laatste keer!
Daarna hebben we nog een heerlijke koude alvaro pineaple gedronken bij gidipas. Om 16.00 ben ik weer met de taxi naar huis gegaan, en deze keer gewoon 50 cent betaald met een relaxe chauffeur :)
's Avonds aten we weer heerlijk fufu. Ik heb nog even geholpen met het stampen van de fufu, dit is en blijft hilarisch voor mijn gastgezin. Na twee keer stampen wordt het al uit mijn handen getrokken omdat ik maar moet gaan rusten haha. Heb eigenlijk 4 maanden in een hotel gewoond, wordt gek om straks weer wat te gaan doen.
Maar mijn lieve moedertje in Nederland heeft mij vast zo gemist dat ze mij de eerste vier maanden ook niks laat doen thuis.
Bij de fufu aten we lightsoup, hier zat ook een stukje vlees in. Volgens mij was het lever ofzo, ik kon dit echt niet eten. Maar vlees is hier een ontzettend luxe product. Ik vond het dan ook erg onbeleefd om helemaal niks te eten van het vlees. Maar gelukkig hebben wij een hele lieve hond buiten. Ik het stukje vlees stiekem meegesmokkeld, zachtjes de hond geroepen, want ja alle ramen staan hier altijd open. Hond kwam aangelopen, vlees op de grond gegooid, hond ruikt, haalt zijn neus ervoor op en loopt verder!
Hahaha, zelfs voor de hond was dit vlees niet goed genoeg. En geloof me, deze hond eet normaal gesproken alles, tot het bot aan toe.

Zaterdag 31 december:
Vanochtend weer trouw om 7.30 opgestaan, kan natuurlijk niet elke dag uitslapen. Lekker wat tv gekeken en met Evelyn gespeeld. Om 11.00 ben ik samen met Eddy, Elisha en Evelyn naar het bigiza hotel gegaan om te zwemmen. In eerste instantie zou ik hier samen met de familie van Ilse en Saskia ook oud en nieuw vieren, maar het hotel heeft onze gereserveerde kamers weggegeven. Notabene aan een Ghanees voetbal elftal: de blackstars. Het vrouwenteam was er ook bij, en zij hebben wel van Amerika gewonnen vertelde Evelyn mij trots. Het hotel heeft een ander hotel in de buurt voor ons geregeld, helaas heeft dit hotel geen zwembad. Nadia en haar zus waren ook in het zwembad. De kinderen hebben erg genoten weer, alleen vonden ze het waren veel te koud. Ze kwamen er klappertandend uit en gingen daarna met hun handoek in de zon liggen langs de rand van het zwembad. Zo heb ik er eigenlijk ook heel de tijd bij gelegen om nog een laatse poging te wagen bruin te worden.
's Middags hebben we lekker een clubsandwich met patat op, jammie!
Rond 16.00 zijn we weer vertrokken. Ik heb Eddy geld gegeven voor de taxi, en hun zijn met zijn drieen zelf naar huis gegaan. Ik ben gelijk met Nadia doorgegaan naar het hotel. Hier deelde ik samen met Ilse een kamer :)
Om 19.00 zijn we met de taxi vertrokken naar Luxury. In totaaal waren we met een groep van 12 man, gigantisch groot voor Ghanese begrippen. Zo kreeg de eerst al na 20 minuten hun eten en ik samen met Ernst als laatste na bijna twee uur! Maar goed, alles over voor een pizza bacon natuurlijk!
Om 22.00 weer vertrokken met een taxi terug naar het hotel toe. Bij het hotel zat een klein zaaltje waar we gezellig hebben gezeten, lekker sangria gedronken en een kaart spelletje gespeeld. Om 23.00 Ghanese tijd was het in Nederland al 2012, eventjes naaar huis gebeld om hen een gelukkig nieuwjaar te wwensen :)
Een uur later was het dan ook bij ons 2012, snel naar buiten gegaan en de champagne fles om 0.00 Ghanese tijd opengetrokken!
Ze hadden zelfs wat vuurwerk gekocht. Dat dit Ghanees vuurwerk was bleek bij de laatste vuurpijl. Deze spatte alle kanten op behalve naar boven!
Na alle vuurpijlen, sterretjes, knalerwten, romeinse kaarsen en bloempotjes later weer terug het zaaltje in. Laatste drankje gedronken, nog een kaart spelletje gespeeld en om 2.00 al naar bed gegaan!

Zondag 1 januari 2012:
Vanochtend om 8.45 opgestaan, snel gedoucht want om 9.00 zouden we gaan ontbijten. Bij het hotel was ontbijten niet mogelijk, dus zijn we naar bigiza gegaan om daar lekker te ontbijten. Iedereen was nog lekker brakjes van de avond ervoor hihi.
Na het ontbijt is de rest nara het VRA zwembad gegaan en ben ik naar huis gegaan. Eigenlijk zouden we naar het family house gaan, maar Jacob moest Susanna even afwisselen in het ziekenhuis dus ging dit niet door.
Dorcas en Baltizu waren ontzettend mooi aangekleed. Ik kreeg thuis gelijk een bord rijst met een stuk kip, lang leven de feestdagen in Ghana!
Daarna ben ik alvast mijn spullen in gaan pakken. Het meeste zit nu in mijn koffers, zodat ik morgen nog een lekker relax laatste dagje kan hebben.
Daarna even een klein tukje gedaan, en daarna met thuis geskypt om mijn ouders nu uitgebreid een gelukkig nieuwjaar te wensen!
Toen ik net klaar was kwam Dorcas naar mij toe dat er bezoek was voor mij. Mijn vriendin Rama (9jaar) en een vriendin van haar wilde mij een gelukkig nieuwjaar wensen. Zo schattig! Ik kreeg gelijk een dikke knuffel van hen allebei. Nu komen er een hoop mensen langs om gelukkig nieuwjaar te wensen, iedereen krijgt dan een flesje drinken. Ze zien er allemaal ook zo mooi uit, echt hun mooiste jurken en pakken zijn uit de kast gehaald.
Ik ga vanavond lekker vroeg mijn bedje in om morgen extra te kunnen genietn van mijn laatste dag in Tamale, in mijn gastgezin. Dinsdag morgen vlieg ik om 8.30 vanuit Tamale naar Accra. Overdag relaxen bij een hotel met zwembad in de buurt en dan dinsdagavond 23.00 Ghanese tijd vlieg ik naar huis toe!

Fijne avond allemaal,

Liefs Alinda

  • 02 Januari 2012 - 20:10

    Pim:

    hoi alinda,
    een heel gelukkig nieuw jaar
    misschien nog net op tijd om het in ghana te lezen
    hee goeie reis terug en tot gauw
    gr p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Gurugu

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 63549

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: