Een Ghanees weekend! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Een Ghanees weekend! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Een Ghanees weekend!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

18 September 2011 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Het weekend zit er al weer op, dus hier een verslag ervan!

Zaterdagochtend had ik met wat andere vrijwilligers in de stad afgeproken. Ik ben nog even lui de eerste weken, dus ga overal met de taxi naartoe. De taxichaufeur van zaterdagochtend heete Mohamed en vond mij wel een erg leuk meisje, hier volgde dan ook mijn eerste huwelijksaanzoek in Ghana! Haha, ik heb Mohammed helaas voor hem teleur moeten stellen.
's middags zijn we naar het Youth home geweest. Dit is een centrum waar ze lokale instrumenten maken zoals trommels. Ze geven kansarme kinderen hier de kans op gratis te leren naaien, trommels te maken en muziek en dans te maken. Onwijs goed initiatief en erg enthousiaste mensen!
Voor ons was er verder weinig te doen, dus na een half uurtje zijn we weggegaan om ergens te eten!
Rond 17.00 was ik weer 'thuis' en was een neef van Susanna (mijn host mother) Susanna's haar aan het doen. De beste neef was erg geintreseerd in mij en hier vond dan ook mijn tweede aanzoekplaats! Naast het kapper gebeuren is de neef ook zanger, dus mam wie wil je als schoonzoon? Haha, neehoor ook de neef heb ik afgewezen.

Zondag, vandaag dus, ben ik mee geweest naar de kerk. De kerk begint om 10.00, dus we zouden hier rond 9.30 wegrijden omdat het 20 minuten rijden is. Maar de African time was ook hier van toepassing, dus om 10.05 reden we weg! In Ghana is dit geen probleem want aldurende de dienst kwamen er nog mensen bij.
Was erg bijzonder om een Ghanese dienst bij te wonen, de mensen swingen en dansen erop los. Omdat ik als blanke nog al op viel werd ik in het speciaal welkom geheten!
Vandaag was er heilig avondmaal, dus ook dat heb ik meegemaakt. Iedereen blijft op zijn plek zitten en ze lopen langs met ini mini bekertjes met wijn en je krijgt een stukje brood. De dienst wordt in de lokale taal gehouden en door een andere dominee vertaalt naar het Engels.
Na de kerk dienst zijn we naar Jacob's ouderlijk huis gegaan, ook leuk omdat eens te zien.
Er is vorige week een baby geboren een paar hutten verderop en die moest ik zien en vasthouden. Het is een meisje, meisjes krijgen hier vaak na een aantal dagen al oorbellen, zo had ook dit meisje van precies een week oud al gaatjes in haar oren met gouden knopjes erin.
Daarna nog op familiebezoek geweest bij de zus van Jacob, vind het erg leuk om zo in verschillende Ghanese huishoudens te kijken.

Om 15.00 waren we thuis en heb ik geholpen met het maken van fufu! Foto's volgen snel, ook dit was erg hilarisch voor mijn Ghanese familie. Een Salamenga die fufu maakt, mijn broertjes riepen dan ook 'Salamenga what are you doing?'

Het eten was erg lekker! Fufu is een soort aardappelpuree, ipv aardappels gebruiken ze er yam voor, dit is een zoete variant van een aardappel.
De fufu lag in tomatensoep, jammiee! Maar oma's soep blijft toch de lekkerste hoor oma :)

Dit was mijn tweede weekend in Ghana. De afgelopen weken lijken wel maanden te zijn geweest. Gaat met ups en downs, maar een ervaring is het zeker!

Weltrusten Nederland, groeten uit een zonnig Ghana 35 graden was het vandaag! Wat voor weer is het bij jullie? Hahaha, gemeen he?!

Liefs Alinda

  • 18 September 2011 - 19:34

    Pim:

    hey pink lady alinda wat een leuk verhaal weer als je terug naar nl komt heb je vast een hele harem mannen bij je groeten pim we denken aan je ps koud 15 graden en heeeeeel veel regen

  • 18 September 2011 - 19:49

    Reinier:

    Hmm en dan hier in Nederland hebben ze een programma om mannen aan te sporen voor het huewelijksverzoek, overigens het weer hier in een dag: zon , regen, hagel, wind, onweer, regenboog ... alleen de sneeuw miste nog

  • 18 September 2011 - 19:51

    Alinda Van Bommel:

    Hallo oom Pim! Haha, nou ik denk dat mijn moeder daar niet zo heel blij mee zal zijn, maar alles is mogelijk inderdaad. Oeeh dat klinkt koud 15 graden, brrr. Fijne avond! Groetjes Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 65759

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: