Op de fiets naar het werk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Op de fiets naar het werk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Op de fiets naar het werk!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

18 Oktober 2011 | Ghana, Tamale

Goodafternoon, how are you?

Maandag ochtend voor het eerst op de fiets naar het werk gegaan. Helaas is mijn luie leventje van taxi's, motorritjes en de auto opgehouden bij de komst van Ilse. Voor de conditie wel weer heel fijn. Het is een kwartier fietsen naar het kantoor toe, dus op zich goed te doen. Met dit weer is het alleen wel erg warm, maar goed op deze manier krijg ik een gratis douche extra!

Toen ik maandagochtend vertelde om 7.00 tegen mr. Jacob dat ik met de fiets naar het werk ging vond hij dit prima. Daarna heb ik ruim een uur staan wassen, heerlijk gevoel om weer allemaal schone kleren te hebben. Ik was zo bezweet als een otter dus een douche was meer dan welkom. En raad eens? Juist op dit moment was er geen water!! AAAAH!
Nu denk je misschien hoe heb je dan je was kunnen doen? Buiten stonden 2 hele grote tonnen vol met water, hier heb ik het water uitgepakt om mijn was te doen. En uiteindelijk ook maar een emmer gevuld om mij zelf mee te wassen.
Toen ik om 8.30 'schoon', gegeten en helemaal ready to go was, vroeg Susanna mij op welke fiets ik eigenlijk wilde gaan. Nou gewoon op de fiets die ik altijd gebruik! Was nou net het geval dat Eddy op die fiets naar school vertrokken was. Ik mocht Eddy's fiets wel gebruiken, maar moest dan eerst wel even kijken hoe de staat van de fiets er aan toe was. Aan de buitenkant niks te zien, en er gedurende de rit gelukkig ook niet achter gekomen.

Bezweet en al op het kantoor aangekomen zijn Ilse en ik samen eens goed gaan kijken wat we nou precies willen gaan doen. Met Jacob afgesproken dat we om 12.00 tot 12.30 een meeting hebben, dan kunnen we dit bespreken.
En zoals gewoonlijk is het een Ghanese meeting geworden, begon om 12.30 en eindigde om 14.00. Wat op zich niet erg was geweest als we niet om 13.00 een lunchdate hadden gepland met een hele groep andere vrijwilligers. Het was een zeer goede meeting, waar we duidelijk afspraken hebben kunnen maken. Ik ben er weer ontzettend door gemotiveerd geraakt, super dus!
Na de meeting heb ik nog even alleen met mr. Jacob gepraat. Ik heb namelijk definitief besloten om eerder naar huis te gaan. 3 januari vlieg ik terug en 4 januari ben ik weer in ons koude kikkerlandje. 4 januari is mijn moeder ook jarig, dus een leuker verjaardagskado dan mij kan ze natuurlijk niet wensen. Ik vond het erg lastig om het aan Jacob te vertellen, hij reageerde er erg goed op. Ik heb ook verteld dat ik nu plannen heb om in december 2 weken te reizen, met de kerstdagen ben ik meer dan welkom om dit met zijn familie te vieren.
Om 14.00 heel snel naar luxury gefietst waar we om 14.30 aankwamen bij onze lunchdate. De andere vrijwilligers waren al aan het eten omdat zij om 15.00 een meeting hadden van Meet Africa. Ilse en ik hebben dus gezellig samen geluncht!

Rond 16.00 was ik weer thuis, en kwam Evelyn snel naar mij toe. Een poosje geleden hebben wij namelijk samen kaarten gemaakt voor Susanna haar verjaardag, en zij was vandaag jarig. ‘It’s my mother’s birthday Alinda, let’s give her the cards’. Susanna lag ziek in haar kamer, vanwege de waterpokken. Toen wij binnen kwamen met de kaarten was ze ontzettend blij, van mijn twee dochters reageerde ze! Ik had haar ook nog een enkelbandje gegeven, ‘god bless you’ zei Susanna.
Het avondeten was verse kip, Eddy en Elisha hebben de kip geslacht en daarna samen ontleed. Het is de tweede keer dat ik zie hoe een kip ontleed wordt maar het blijft zo ontzettend vies om te zien. Ik zou er bijna vegetarisch van worden! Maarja de kip smaakt helaas nog steeds erg lekker, dus toch maar niet haha.

Vandaag, dinsdag, weer samen met Ilse op de fiets naar het werk vertrokken. We dachten laten we eens een kortere route nemen. Twee vrouwen die denken een kortere route te nemen eindigt vaak in een langere route, zo ook deze keer. We hebben bijna een half uur midden in the middle of nowhere rond gefietst toen we bedachten dat we hier niet uit zouden komen. Dus dezelfde weg maar weer terug. Jacob was later vertrokken dan ons vanuit het huis en eerder aangekomen, hij snapte hier niks van. Toen ik vertelde van onze ‘kortere’ weg, begon hij te lachen. Kortere wegen in Ghana duren juist langer.
Volgende keer maar niet zo eigenwijs doen en gewoon de normale weg nemen!

Gister heeft Sule ons uitgenodigd om ons voor te stellen aan de chief van de community. De chief van de community Katariga is een van de twee vrouwlijke chiefs die het Noorden van Ghana kent. Alle andere Chiefs zijn mannen, best bijzonder dus. In de compound waar de chief woont verblijft Tara ook. Iedereen weet al dat Tara een vriendinnetje van mij is en kennen mij van het werken op de school. Ik werd in de compound dan ook gelijk herkend als de vriendin van Tara haha.
De chief spreekt nauwelijks Engels en Sule heeft dan ook alles voor ons zitten vertalen. We hadden cola-noten voor haar gekocht, God zegende ons hiervoor en zou alles geven wat we wilden bereiken in ons leven!
Zelf ook een cola-noot gekregen, Sule vertelde ons dat we deze moesten op eten want dat hoorde bij de cultuur. Ilse wilde gelijk een hap nemen, waarop Sule haar waarschuwde dat ze eerst een klein hapje moest proeven omdat ze het niet kende. Dit was maar goed ook, want het was niet te eten zo ongelooflijk smerig haha.
Klein hapje genomen en de rest strak in mijn hand gehouden dat het leek alsof ik het al op had hihi. Tot slot mochten we nog met de Chief op de foto!
Na het bezoekje aan de Chief vertelde Sule dat dit een erg simpele Chief was en ook heel anders dan een mannelijk Chief.

’s Middags lekker met Ilse geluncht bij een tentje langs de weg waar ik al eens vaker met Jacob heb gezeten. Samen maar een portie rijst gedeeld want onze Nederlandse maagjes kunnen die Ghanese hoeveelheden gewoonweg niet op.
Na de lunch zou ik wat gaan drinken met Dorgas, maar helaas was zij niet thuis. Geen ramp want nou heb ik mooi de tijd om dit verslag te typen en wat mailtjes te versturen!
Het is vandaag een ontzettend warm, zeker wel 40 graden. Dus het is verre van een straf om binnen te zitten met de ventilator om de hoogste stand!
Om 15.00 was de ASP hier in Gurugu. Heerlijk buiten spelletjes met de kinderen gespeeld!
Net met Elisha een grote zak met kleine zakjes purifed water gaan halen. Omdat ik het water uit de kraan niet kan drinken, drink ik zakjes gefilterd water. 30 zakjes kosten maar liefst 90 cent, toch wel weer een rib uit mijn lijf haha

Fijne avond allemaal,

Xliefs Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 65718

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: