De start van mijn 11e week in Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu De start van mijn 11e week in Ghana! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

De start van mijn 11e week in Ghana!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

15 November 2011 | Ghana, Tamale

Antere!

Maandag 14 november:
Vanochtend was ik zo gestimuleerd om mijn was te doen, en jahoor was er geen plek op de waslijn! Dat zijn dingen waar je hier in Afrika tegen aanloopt, geen droger waar je de was in kan gooien, maar weer of geen weer buiten hangen we de was op.
Dan maar lekker gaan douchen onder de koude douche. Ik kan je vertellen 's avonds is het heerlijk, maar 's ochtends vroeg brrr ik kan er na 10 weken Ghana nog steeds niet aan wennen! Best bizar eigenlijk dat ik vandaag 10 weken in Ghana ben :) stiekem ook wel trots op mijzelf dat ik hier nog steeds zit.
Vandaag weer een dagje geskipt van werk, moest namelijk naar het ziekenhuis toe voor mijn lab- uitslagen. 12uur zou de uitslag klaar zijn, dus 11.30 wilde ik naar de weg gaan lopen om een taxi te pakken. Maar net op het moment dat ik weg wilde gaan kwam Stephan aan. Stephan is de jongere broer van Jacob, mijn gastvader. Heel toevallig (ja sure!) moest hij ook naar town en wilde hij mij wel een lift geven. Dat sla ik niet af natuurlijk want om naar het ziekenhuis te komen moet ik twee taxi's pakken anders. Eerst naar town wat ongeveer 15 a 20 minuten duurt, dan 5 minuten lopen en de volgende taxi pakken naar de hospital road. Vanaf daar zou ik ook nog 5 minuten moeten lopen. Die lift was dus meer dan welkom, zeker gezien het feit dat ik inmiddels een abbonement op het ziekenhuis heb!
Daar aangekomen bood Stephan mij ook aan om naar huis te brengen als ik klaar was, ik moest hem dan even bellen. Voor hem fijn dat hij dan na 2 maanden eindelijk mijn nummer heeft, voor mij fijn dat ik een lift naar huis krijg!
In het ziekenhuis behandelen ze mij echt als een blond- wit stuk stront. Absoluut geen Ghanese vriendelijkheid tonen ze hier. Toen ik na een half uur wachten eindelijk mijn uitslag kreeg bleek ik geen Samonella infectie te hebben, fijn! Wat dan wel? Geen idee, de beste man van het labaratorium zei heel non-chalant misschien is het dan malaria ofzo.
Stephan gebeld en die heeft mij naar Luxury gebracht, hier zou Ilse vanaf 12uur zitten. Als echte Ghanees was ze 1,5 uur te laat :)
Samen met Sas, Ils, Job en Lies heerlijk geluncht. We hebben een nieuw broodje ondekt, zooo lekker!
Na een lekkere lunch en een paar drankjes later ben ik rond 15.30 richting huis vertrokken. Thuis aangekomen bleek dat Evelyn in het ziekenhuis ligt met malaria. Het is een lekkere hectische bedoeling hier.
's Avonds is de hele familie op bezoek gegaan bij Evelyn en heb ik naar mijn favouriete oh zo goede Ghanese soap gekeken! Soms is het zo lekker om heerlijk onderuitgezakt op de bank tv te kijken!

Dinsdag 15 november:
Vanochtend om 6.45 opgestaan om te gaan wassen, wat ben ik toch trots op mijzelf! Na ruim een uur was ik bezweet en wel klaar.
Een lekkere douche genomen en aan mijn inmiddels welbekende ontbijt: brood met thee begonnen.
Om 9.00 na ruim een week niet te hebben gewerkt weer vetrokken naar kantoor. Morgen gaan Ilse en ik beginnen met het geven van de trainingen aan de facilitators. Vandaag hebben we de generale repetitie gedaan, wat best oke ging!
Er was verder niemand op kantoor, nou niemand dat lieg ik mijn vriend meneer kakkerlak was er weer :) hij heeft me gemist!
Jacob heeft een zere hand en peter is op een school in de bush aan het lesgeven.
Aan het eind van de ochtend zijn we als twee ambtenaren weer vertrokken naar huis. Spulletjes gepakt en op naar de stad! Hier hebben we samen met Sas geluncht bij crest. Een van mijn favouriete gerechten de fried rice had ik besteld. Deze was alleen zooo pittig, mijn mond stond in vuur en vlam in plaats van mijn hart.
Tussendoor ben ik nog even naar het cultureel centrum vertrokken om wat kaarten te kopen. Hier werd ik door mijn eerste fan aangesproken. Hij wilde weten hoe de film heette waar ik in geacteerd heb afgelopen zondag, zodat hij hem kon kopen.
Na de lunch hebben we nog wat boodschapjes gedaan en zijn we langs het postkantoor gegaan om de mailbox te legen. Hier zat een brief van mijn lieve oma Venema in! Dat was zo leuk, 's middags oma gelijk gebeld om te bedanken en de volgende brief komt eraan!
Vandaag ook weer de ASP in Gurugu op mijn compound. Een variant van zakdoekje leggen en schipper mag ik over varen gespeeld. Toen de ASP was afgelopen bleven er nog een paar kinderen plakken. Hup blindoek om en marco-polo gespeeld, heerlijk die schaterlachjes op de zwarte koppies. Ze zijn een en al aan het genieten!
Evelyn moet nog 1 nachtje in het ziekenhuis blijven.
Ik ga nu even helpen met koken, fufu stampen!

Fijne avonden tot snel!

Dikke kus Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 65456

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: