Salamenga salamenga! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Salamenga salamenga! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Salamenga salamenga!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

15 September 2011 | Ghana, Tamale

Hallo lieve allemaal,

De afgelopen dagen zijn pittig geweest, heb erg last van heimwee en soms is het hard en zwaar om je daar door heen te slaan. Ik probeer er maar het beste van te maken :)
Op woensdag is het afterschoolprogram ’s ochtends op de school tegenover het kantoor. Omdat deze week nog in het teken staan van schoonmaken stelde het afterschoolprogram ook nog weinig voor. Ik heb met de kinderen van P6 (groep 8 in Nederland) spelletjes gespeeld, eerst moesten ze allemaal gaan staan om mij welkom te heten en hun zelf voorstellen! Daarna heb ik met de meisjes van de groep een lokaal springspelletje gespeeld, ik bakte er natuurlijk helemaal niks van wat erg hylarisch was! Daarna heb ik met wat jongens een Ghanese variant van het spel mens erger je niet gespeeld.

’s Avonds ben ik met 4 andere vrijwillergers uit eten geweest, we hadden 17.00 afgesproken. De Nederlandse tijd zit nog in me, dus ik was er ruim een kwartier van te voren. De andere vrijwillergers hadden de African time al goed te pakken en kwamen rond 17.15/17.30 aan.
We hebben erg lekker gegeten en gezellig bijgekletst. Terug zou ik met een taxi naar huis gaan, de eerste taxi wilde 3cedi hebben, terwijl ik 50 cent wilde betalen, snel uitgestapt en een volgende genomen. Ed, een wat oudere vrijwillerger (63), heeft sinds het begin van de reis de bijnaam opa. Hij maakt hier af en toe graag misbruik/gebruik van! Zo ook nu, hij liep met mij mee naar de volgende taxi en zei dat hij mijn opa was en dat hij wilde dat ze goed voor mij zouden zorgen! In Ghana moet je respect hebben voor ouderen, dus de hele taxi knikte ernstig ja en zei dat ze goed op mij zouden letten hihi.

Vandaag, donderdag, zat ik op het kantoor wat documenten door te lezen. Ik werd er eigenlijk niet zo heel vrolijk van, omdat het een verslag was van een duo dat in 2008 het zelfde heeft gedaan als wat ik nu zou doen. Echter is hier niks meer van te merken, dat vind ik erg jammer! Ik zat wat verder te lezen, voelde me een beetje down toen ik opeens een Salamenga aan zag komen, blanke Job! Hij was onverwachts vrij en dacht ik ga eens even bij Alinda kijken, was even erg fijn!
Ik heb erg last van heimwee en zit ermee in mijn maag dat ik dit bij niemand kwijt kan, in alle boekjes staat namelijk beschreven dat de Ghanezen hier niks mee kunnen. Ik wil hun ook niet beledigen, dus zit te worstelen met mijn gevoelens. Ik gooi alle boekjes even over boord en ga vanavond met Mr. Jacob, de director van het project en tevens mijn vader van het gastgezin praten!
’s Middags ben ik naar een community geweest voor het afterschool program. Dit lag midden in de bush, de vorige keer was ik vuurrood verbrand van de rit op de motor er naartoe dus deze keer goed ingesmeerd :)

Tot nu toe had ik de kinderen alleen nog in schooluniform gezien, dus ik kon moeilijk inschatten hoe arm deze kinderen het echt hadden. Ik ben hier ontzettend van geschrokken vandaag, alle 60 kinderen die er vandaag waren liepen in de meest sloeberige kleding rond. De gaten zaten er in, en zelfs als poetsdoek zouden wij het in Nederland niet gebruiken. De kleren waren vaak 10 maten te groot en zo ontzettend goor.
Dat over de kinderen hun kleren haha, sommige van hen hadden nog nooit een blanke gezien en dat leverde verschillende reacties op. Enkele waren niet bij mij weg te slaan, en aaide me alsof ik een poes was. Twee kinderen begonnen te huilen en waren bang voor me, ze dachten dat ik een of ander buitenaards wezen was omdat ik zo licht was.

Buiten hebben we allerlei verschillende spelletjes gespeeld, de meeste kinderen waren niet bij mij weg te slaan. Zo had ik aan elke hand 5 kinderen hangen, allemaal aan het spelen met mijn vingers! Andere waren mijn armen aan het aaien of gingen maar aan mij rok zitten om toch bij me in de buurt te kunnen zijn, te bizar voor woorden!
De lokale vrijwilliger die vandaag mee hielp vertelde dat hij niet zo hard kon praten omdat hij sinds gisterre malaria had! Hmmm fijn om te weten, is het ook besmettelijk? Haha.

Dit wad het verhaaltje voor vandaag weer,
Weltrusten allemaal!

Liefs, Alinda

  • 15 September 2011 - 20:02

    Ilse:

    ALinnie!

    haha, ik ga stuk om die taxi! Ik zie die man al taxi voor taxi met je afgaan en die arme ghanees jaja meneer! haha
    Liefje, over drie weken ben ik er! Dan gaan we er samen tegenaan!

    Kusjes!

  • 15 September 2011 - 20:11

    Tante J:

    Hey Alinda.

    Ik merk dat je het erg tegen valt daar in Ghana.
    maar probweer er svp het beste van te maken. Ga praten met de vader van je gastgezin en probeer wat meer kontakten te leggen met de ander Nederlanders.
    Het is een heel ander cultuur dan hier, maar dat wist je eigenlyk al toen je daar heen ging.
    Ik hoop dat je je er doorheen slaat en er gewoon het beste van maakt.

    ik denk ook dat het een stuk beter gaat als je vriendin er ook is.

    Hou vol hoor.
    Lieve groetjes tant j

  • 15 September 2011 - 20:21

    Saskia:

    We komen eraan Alinda!!!!
    En dan heb je helemaal geen tijd meer voor heimwee want dan ben je onze persoonlijke gids
    xx

  • 16 September 2011 - 05:37

    Lot:

    Heeii mn lieve linn

    Wat leuk dat je dar sping spel deed ze zullen vast erg om je gelachen hebben! Haha goed dat je met hem gaat praten ben heel erg benieuwd wat daar uit komt! Idd jammer zeg dat er niks meer te merken is van je voorgangers en hun projecten! Maar daar ga jij natuurlijk verandering in brengen want dat kan jij namelijk mijn knappe vriendin!

    Gisteren moest ik weer dansen heb weer lekker mt mn billen geschud haha was daarna toen ik thuis kwam zoo moe dat ik me kleren uitgetrokken heb en in bed geploft ben..
    vanavond hebben we wel weer gewoon een date hoor!

    Ik heb vandaag al 9 maanden verkering hoe hou ik het vol he! Pff om er moe van te worden haha
    Morgen gaan we als het droog is om het te vieren naar de efteling!

    Zit nu alweer bijna in de trein opweg naar school dit zijn toch geen tijden meer!

    Nou mn lieve linn heel veel succes weer vandaag je bent een prachtige vrouw en jij kan dit! hebben de aandere blanken okk last van heimwee? Miss kunnen zij je helpen!?

    Ik spreek je vanavond
    I love you lieve linn!

    Jij bent mijn vriendin!

  • 16 September 2011 - 10:26

    Tara:

    Heej meis,

    Ik ben er bijna, houdt de moed erin! Zoals we via de mail ook al steeds zeggen, dan gaan we er ffies wat moois van maken :-).

    Kus Tara
    P.S. Je pindakaas zit al in mijn tas :-)

  • 16 September 2011 - 15:19

    Alinda Van Bommel:

    Dankjulliewel voor de lieve reactie dat geeft een hoop steun! :)

  • 16 September 2011 - 21:02

    Marcia:

    Lieverd!

    Ik vind dat je het super knap dat je daar alleen zit nu!! Verlies je doel niet uit het oog en bedenk dat ilse en saskia er bijna zijn! Het is ook niet makkelijk in je eentje in zon gek land. Mijn moeder zegt altijd dat afstand niet uitmaakt als je elkaar echt lief hebt en dat overal dezelfde zon schijnt.. :)
    Je kan trots op jezelf zijn, you go girl!

    Kus

  • 16 September 2011 - 21:34

    Alinda Van Bommel:

    Dankjewel lieve Mars :) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 64538

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: