Mijn eerste werkdagen! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Mijn eerste werkdagen! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werkdagen!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

13 September 2011 | Ghana, Tamale

Halloo allemaal!

Het echte leven is begonnen, ik ben een echte Afrikaanse vrijwillerger.
Ghana zou Ghana niet zijn als het niet allemaal een beetje anders loopt dan gepland.

Maandagmorgen om half 9 naar het kantoor van CPYWD vertrokken, eerst heb ik de computer schoongemaakt om hem vervolgens te instaleren. Ik heb het werkplan doorgelezen, een hoop mooie woorden maar wat ze nou eigenlijk willen is nog een beetje onduidelijk.
Toen ik daarmee klaar was mocht ik van Jacob even een pauze gaan houden, dan zouden we over een half uur gaan vergaderen. De African time was ook hier van toepassing, 2 uur later gingen we vergaderen :)
De vergadering hield vooral in dat Jacob vertelde wat CPYWD allemaal inhoud en wat ik zou willen betekenen voor hun.
CPYWD heeft met 5 scholen een partnerschap, alle kinderen zitten op een gewone basisschool. Het speciaal onderwijs, cluster 2 of 4 kennen ze hier niet, gek he?! Haha
Ze wilden daarom graag dat ik de docenten ga observeren en zo eventueel tips of workshops kan geven voor de leerkrachten hoe ze met de 'speciale' kinderen om zouden kunnen gaan.
Dinsdag ga ik met een van de staffleden alle scholen langs!

Vandaag, dinsdag, gaat het echte werk met de kinderen beginnen!
Om 8.30 vertrokken naar de office toe, samen met Jacob een soort werkplan gemaakt wat ik per week ga doen. De bedoeling nu is dat ik deze week langs alle scholen ga om kennis te maken, volgende week ga ik elke dag naar een andere school om te observeren en met de leerkrachten in discussie gaan en hen interviewen. Daarna ga ik een plan maken waar ik mij per school op wil richten.
De eerste school zit tegenover het kantoor van CPYWD, wat een school zeg pure armoe als je dat ziet. Ik wordt door Jacob voorgesteld aan het hoofd van de school 'de headteacher'. Jacob stelt mij voor als Alinda Cock! Ik reageer daar erg verbaasd op, en verbeter hem dat mijn achternaam van Bommel is. Je wordt hier dus voorgesteld met de naam van je vader erachter, dus van nu af aan ben ik Alinda Cock! Haha, deze traditie zet ik in Nederland dus niet voort.
Daarna ben ik samen met Mr. Peter naar 3 andere scholen gegaan, deze scholen waren in de Bush! Toen ik dacht dat de eerste school erg was heb ik de andere scholen nog niet gezien, wat een armoe niet normaal. Ik neem de volgende keer mijn camera mee en zal foto's maken. Vandaag is de eerste schooldag voor de basisscholen, wat ze gebruiken als schoonmaakdag. Dit houdt in dat de leraren niks doen, met zijn allen bij elkaar zitten te kletsen. Drie kwart van de kinderen aan het spelen is en er een paar hard aan het werk zijn en de rest met een schoonmaakartikel in hun hand staan!
Erg bijzonder om zo deze scholen te zien.
Op de terugweg naar het kantoor rijden we langs eeen traditioneeldorp, de Chief (soort koning/baas van het dorp) zit buiten. Het is de neef van Mr. Peter, dus deze gaan we groeten. Hij zit buiten voor een missie zoals Peter vertelt. Wanneer we naar hem toelopen zegt hij dat ik op het bankje moet zitten, hij groet mij en ik groet terug. Peter gaat voor hem op zijn knieen zitten en praat wat met hem.

's middags is het Afterschool program in mijn eigen dorp. Ik ga vanuit het kantoor naar huis en wacht op een van de staffleden. Wanneer het begint te regenen vrees ik het ergste, bij regen wordt hier namelijk niks meer gedaan en ging het afterschoolprogram dus ook niet door!
Toen ik dit verhaal aan het typen was, was de regen inmiddels al gestopt. Eddy (een van de zonen)riep mij dat er 1 van de staffleden en kinderen toch waren gekomen voor het afterschoolprogram. Dus ben ik er ook heen gegaan. De kinderen waren met al het speelgoed aan het spelen en het stafflid zat erbij. Ik heb met hem zitten kletsen, krijg nog steeds geen duidelijk beeld van wat het afterschoolprogram nou precies inhoudt, spelen onder toezicht?
Morgen vind het afterschoolprogram op de school vlakbij het kantoor tijdens schooltijd plaats. Ben benieuwd!

Vanavond weer 'heerlijk' gegeten, ahummm!

Goodnight in Holland!

Love,

Alinda

  • 13 September 2011 - 19:20

    Reinier:

    Nou ben ik wel nieuwsgierig wat je gegeten heb ;)

  • 13 September 2011 - 20:45

    Alinda Van Bommel:

    Tizet, deze keer met een groente achtig papje/soep ipv pindasoep! Mn host moeder kwam naar me toe dat ik niks gegeten had, of ik het wel lekker vond, 'heeeerlijk'!

  • 13 September 2011 - 20:49

    Laura (medeklinker):

    Jeetje wat een drukke dagen zeg! Hoop indrukken, leuk! Genier ervan

  • 13 September 2011 - 21:03

    Alinda Van Bommel:

    Dankjewel, gaat helemaal goed komen! :)

  • 14 September 2011 - 13:31

    Hendrick Xavier:

    Ga ze leren wat ze moeten doen hoor Alinda Cock hahahahaahhaah stuk ga ik hier.


  • 14 September 2011 - 20:31

    Pim:

    hoi alinda cock of was het pink lady weer een leuk verhaal heb je ook foto,s van de chief en zijn dorp he hou je sterk we denken aan je gr pim

  • 15 September 2011 - 17:51

    Yoklan:

    hej schatje, leuk dit alles te lezen.
    heb je foto;s bekeken je ziet er goed uit. en je straalt geluk uit!!!
    wat een schattige kindjes zeg!

    met mij alles goed, uni is wel heel heftig en veel!!

    geniet, leef en vergeet mij niet ;)

    kusssies
    love ya
    Yoklan aka AH

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 66142

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: