Weekend Nkoranza, aapjes kijken! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Weekend Nkoranza, aapjes kijken! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Weekend Nkoranza, aapjes kijken!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

16 Oktober 2011 | Ghana, Tamale

Halloo allemaal!

Vrijdagmorgen zou de taxi om 4.30 bij de compound van Mr. Jacob zijn (hier woon ik), Ilse was netjes op tijd maar om 4.40 nog geen taxi te bekennen. Nou weet ik inmiddels dat Ghanezen niet zo precies zijn met de tijd, maar in dit geval zou het toch wel erg fijn zijn geweest! Om 4.40 werd Ilse door haar gastmoeder gebeld dat er een taxi voor de deur stond, gevalletje miscommunicatie dus.
We waren om 5.00 bij het metro-mass busstation. Dit is de reden dat we zo vroeg zijn vertrokken omdat de 'echte' bussen 's ochtends alleen heel vroeg vertrekken, en ja je moet wat over hebben voor een beetje comfort he?!
De bus stond al klaar, en in plaats van 6.00 vertrekken, reed de bus al om 5.20 weg, helemaal super dus!
De rit heeft ruim 4,5 uur in beslag genomen voordat we in Techiman aankwamen. Vanuit Techiman zijn we met een gedeelde taxi naar Nkoranza vertrokken, wat nog ruim een half uur rijden was. Wat een prachtige grove natuur is er in die omgeving, niet te beschrijven zo mooi. In Nkoranza hebben we een taxi genomen naar het hand in hand project. Dit is een project waar 55 lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten mensen/kinderen wonen. Gasten kunnen hier ook verblijven en met de kinderen spelen. Er hangt een heerlijk relaxe sfeer bij het project. Leuk feitje, het project ligt achter een ziekenhuis. Bij het ziekenhuis hoort ook een mortuarium wat op slechts een minuut loop afstand van het project af ligt, altijd leuk!

We werden hartelijk welkomen geheten, toen ze vroegen of ik had gereageerd antwoorde ik met ja voor 3 personen maar het zijn er twee geworden. Mijn naam hoefde ze niet te weten, we moesten haar volgen en werden naar een ronde hut/gebouwtje toegebracht. Zag er erg leuk uit, nadat de deur open was gemaakt liep de mevrouw praktisch gelijk weer weg haha.
Er staan 2 bedden, stoelen en een bureau in de ruimte. De badkamer is buiten, dus buiten douchen en poepen en plassen. Wel weer een voordeel dat je op deze manier geen stankoverlast hebt!
Vrijdag zijn we naar het heilige apenbos gegaan, flink afgezet door een taxi maar de gevraagde prijs kregen we bij geen enkele taxichaufeur lager. De reden hiervan was volgens de chaufeurs dat het een hele slecht weg was en oh zo ver. Beide klopten wel een beetje!
Bij het apenbos aangekomen hebben we een rondleiding gekregen door het bos met een gids. Binnen enkele secondes zagen we de eerste aap al, aaah! De gids riep de apen alsof het katten zijn haha. We hebben ze pinda's en bananen gevoerd, onwijs leuk en een prachtig bos! Er leven twee verschillende soorten apen, de zwart en witte aap en een mona aap. De mona aap is de vriendelijke aap en eet de nootjes uit je hand. De apen in dit bos zijn heilig, en heilige apen hebben dus ook recht op een eigen begrafenis. Ja ja we hebben de apen begraafplaats met eigen ogen mogen ervaren!
Na dit apenavontuur zijn we terug gegaan naar het hand in hand project. We wilden even lekker wat drinken en bijkletsen! Het bijkletsen is goed gelukt en bij drinken kreeg Ilse een beetje extra kinderkwijl in haar cola! Een van de bewoners pakte haar cola en nam een flinke slok, hmmm.
's Avonds hebben we bij het project rijst met een sausje gegeten. Was erg lekker! Mijn buik vond het wat minder lekker want het kwam er binnen no-time in een dunne variant weer uit.
Nog wat spelletjes gespeeld en toen vroeg gaan slapen. We waren allebei uitgeteld na zo'n lange reis.

Zaterdag octend konden we ontbijten tot uiterlijk 8.30. Heel lang uitslapen zat er dus niet in helaas. Het ontbijt was heerlijk! Met de taxi vetrokken naar Techiman om vanuit daar naar Boyeng te gaan. Hier is een vleermuizengrot, prachtige natuur en een waterval. Daar aangekomen was het helaas niet mogelijk om naar de vleermuizengrot te gaan. In de jungle zouden namelijk beesten zitten en dit was niet vetrouwd, helaas! Voor niks een lange driekwartsbroek, gympen en een blouse met lange mouwen aangedaan met bijna 40 graden! In plaats van de vleermuizengrot hebben we een wandeling van 1,5 uur gemaakt door de natuur. We zijn naar een reptielen plek geweest. Hier heeft een meneer uit Denemarken een stuk of 20 openbakken geplaatst waar verschillende dieren in verblijven. Onder andere slangen, krokodillen en schilpadden. De beste man doet dit omdat hij zo van dieren houdt!
De tocht werd vervolgd met het zien van de 'African rock'. Op de foto's kunnen jullie zien dat de steen precies de vorm heeft van Afrika. Er zitten 3 scheuren in, niet omdat ze hem hebben bewerkt, natuurlijk niet. Er zijn namelijk een aantal jaar geleden 3 vrijwilligers geweest die de steen hebben opgetild en hebben laten vallen, vandaar de scheuren ;)
Hierna hebben we een rots beklommen, met als resultaat een schitterend uitzicht over het hele dorp, WAUW!
Als afsluiting zijn we naar de watervallen gewandeld, deze watervallen vallen letterlijk in het niets bij de Kintampa waterfalls. Om het echt letterlijk te maken ben ik ook maar even gevallen haha. Was uitgegleden over met de tocht naar beneden toe om de watervallen te zien, resultaat een zwarte kont van de modder! Mijn billen vielen hierdoor nog meer op bij mijn Ghanese medemens.

Na het zien van dit prachtige stukje natuur hebben we heerlijk geluncht in Techiman. Vervolgens terug gegaan naar het hand in han project. Wat souvenirs gekocht en nog wat rondgehangen. Wederom vroeg gaan slapen, morgen namelijk weer vroeg op voor de reis!

Zondagochtend ging de wekker weer om 4.00. Half 5 zou onze taxichaufeur voor het project staan. Wederom was de taxichaufeur te laat. Toen we hem belde reageerde hij doodleuk 'Oh zijn jullie klaar? Dan kom ik er nu aan'. De beste man was er 10 minuten later! Toen we om 5.15 bij het busstation in Techiman aankwamen stond er geen bus die naar Tamale ging. Een groep Ghanezen jongeren moest deze bus ook hebben en zij riepen dat we achter hun aan gingen lopen. Na 20 minuten heel snel lopen kwamen we aan bij de plek waar de bus zou moeten zijn, maar helaas pindakaas de bus was al vertrokken. Balen, balen, balen, want dit betekent dat we alsnog met een tro tro bus moeten en dat kan nog wel eens heel lang duren voordat die vertrekt omdat het zo vroeg is! Na 10 minuten kwam 1 van de jongeeren terug, verderop stond een Metromas bus, deze gaat naar Bolgatanga maar maakt een stop in Tamale. Doen! Het kaartje was alleen wel 2 keer zo duur, maar daar hoorde je ons niet over klagen. Om 6.45 vertrokken, met na 2uur rijden om het half uur een stop. Een zeer zeer lange rit dus!
Om 11.30 was ik weer bij mijn gastgezin. Spulletjes uitgepakt, beddengoed gewassen. Want ja een wasmachine aanzetten kennen ze hier niet! En om 12.00 vertrokken richting een ander zwembad wat bij een hotel hoorde. Super mooi zwembad, en tot 14.00 was het ons privezwembad. Helaas zag het daarna weer zwart van de mensen. Mensen die niet kunnen zwemmen en spartelen als een klein kind waardoor het langs de kant zitten ook iets minder fijn werd haha.

Thuis aangekomen bleek dat Susanna en Ephrim allebei de waterpokken hebben. Beterschap voor beide!

's Avonds weer zulke vieze TZ op met een smerige soep. Leuk welkomsmaal haha. Nu mijn bed opmaken en dan lekker vroeg slapen!

Xliefs Alinda