Storyteller en pannekoeken met kaas! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Storyteller en pannekoeken met kaas! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Storyteller en pannekoeken met kaas!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

28 Oktober 2011 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal!

Ik wil iedereen ontzettend bedanken die nog steeds trouw mijn verslagen lezen. Het is zo leuk om daar reacties op de lezen, via de site zelf, facebook of de mail. Dus dankjewel :)

Woensdag 26 oktober:
Vanochtend voor de laatste keer met Ilse mee geweest om een prik in het ziekenhuis te halen. Daarna zijn we op de fiets naar Katariga gegaan. Hier hebben we een ASP aan klas P5 gegeven. We hadden de groep in vijfen verdeeld, in een cirkel geplaatst en elke groep kreeg een fles met water. Het was de bedoeling dat ze met een bal de flessen water van de andere teams om gooien. Heel de school kwam er omheen staan en waren de teams aan het aanmoedigen. Dit maakte het uitleggen wat lastig, maar de kinderen vonden het zo ontzettend leuk!
Na de ASP naar de stad vertrokken. Hier lekker geluncht samen met Ilse, Saskia, Job, Lies en Tara.
Na de lunch heb ik pasfoto's laten maken voor het verlengen van mijn visum, hier ben ik wat aan de late kant mee. Volgende week ga ik het aanvragen en hopen dat het verlengen dan als nog lukt!
In Nederland moet ik altijd 5 keer de pasfoto overnieuw maken omdat ik boos kijk haha. In Ghana is mijn humeur denk ik beter gestemd want de foto was in 1x goed! Kosten: 1 euro en 50 cent.
Na de fotograaf zijn Saskia, Ilse en ik naar Antak gegaan. Dit is de KLM van Ghana. Ticket terug geboekt van Tamale naar Accra op 3 januari. Ik vlieg om 8.45 's ochtends en zal dan rond 9.30 in Accra zijn, daar waarschijnlijk een dagje op het strand doorbrengen en dan 's avonds om 23.00 terug naar Nederland vliegen.
In eerste instantie wilden we alleen informeren naar de prijzen en tijden van de tickets, ik had namelijk geen paspoort bij me. Dit was helemaal niet nodig, de beste man heeft onze namen opgeschreven en dit was genoeg. We kregen dan ook geen ticket maar alleen een papiertje waar een nummer opstaat. Met dit handgeschreven papiertje ga je naar het vliegveld en zo check je in! Bizarre bedoeling allemaal.
Na dit avontuur even boodschapjes gedaan, nieuwe slippers gekocht en pringels jammie!

Donderdag 27 oktober:
Vanochtend hebben Ilse en ik samen de eerste training helemaal uitgewerkt. 7 november willen we de eerste training gaan geven aan de lokale vrijwilligers die werkzaam zijn voor het afterschoolprogram. Vaak zijn dit jonge jongens die nog op school zitten. Zij hebben weinig idee hoe met kinderen om te gaan, hier gaat Ilse en ik hun wat in trainen.
We werken echter nog steeds op het Nederlandse tempo, waardoor we ontzettend voorlopen op ons geplande schema haha.
's Middags zijn we gaan lunchen bij onze vaste eettent, we hebben Dorgas mee gevraagd. Die vond het ontzettend leuk en was erg dankbaar voor de lunch! Eten is in Ghana geen sociale activiteit en dit was tijdens de lunch met Dorgas goed te merken. Zij zat ongeveer de hele tijd spelletjes te spelen op haar mobiel. Maar thuis noemde zij we hoe fijn ze het vond dat ze mee mocht lunchen!
Om 14.30 vertrokken naar het meet Africa office. Om 16.30 kwam er een story teller. Dit sloeg werkelijk waar 10keer nergens op. De beste man ging een paar verhalen vertellen over spinnen, een chief en nog een ander verhaal. Na 2 minuten was in de verhaallijn al kwijt en met mijn gedachten ergens anders. Gelukkig was ik niet de enige die dit niet zo boeiend vond. Toen de storyteller bij zijn laatste verhaal was aangekomen liet hij een keiharde boer, nou toen was het helemaal afgelopen met een poging tot serieus luisteren haha.
Na de storyteller gingen we pannenkoeken bakken. Er is een kleine supermarkt waar ze geimporteerde echte Hollandse kaas verkopen, voor 8euro!!
Met zijn allen besloten toch lekker de kaas te kopen voor op de pannenkoeken. Dit was werkelijk waar niet te beschrijven, zo ontzettend lekker om weer kaas te eten na 2 maanden.
Hajar, een contact persoon van meet Africa, had een lokaal drankje gemaakt. Het was erg lekker en smaakte een beetje naar cranberry sap. Helaas vond mijn maag het iets minder lekker, want heb 's avonds een paar keer naar de wc moeten rennen en er 's nachts ook een paar keer uitgeweest. Ach ja, alles voor een leuk avondje he :)
Toen ik thuis kwam na het pannenkoeken eten zat de hele familie buiten, de stroom lag er namelijk weer eens uit. Ik ben er gezellig nog even bij gaan zitten, toen Susanna mij vertelde dat de hond zwanger is! En ja lucky me, ik mag een puppy hebben whoeehoee. De honden zijn hier alleen wel verschrikkelijk duur, zo heeft deze hond omgerekend wel 3euro gekost! Haha ongelooflijk dat wij in Nederland soms 1500 euro voor een hond neerleggen.
Dus lieve pappie en mammie mag ik een klein vriendje of vriendinnetje meenemen? Dat is toch een leuk verjaardagskado op 4 januari!
Gelukkig ging na een half uurtje de stroom weer aan, en heb ik weer lekker de ventilator in mijn kamer kunnen aanzetten. Anders is het niet uit te houden hier!

Vrijdag 28 oktober:
Vanochtend was ik vroeg wakker en voor de laatste keer naar de wc moeten rennen. Zo frustrerend als mijn Ghanese gastbroertje dan uitgebreid zit te poepen op de wc. Maar goed als je moet dan moet je en heb de stank kunnen weerstaan.
Om 8.30 ben ik vanochtend met mr. Peter naar het schooltje in de bush gegaan. De kinderen waren weer zo onzettend enthousiast om mij te zien, en deden gelijk hun handen op hun hoofd. Dit was denk ik een hint dat we weer hoofd, schouders, knie en teen moesten gaan zingen.
Om 10.30 hadden de kinderen pauze, toen ik naar buiten liep had ik gelijk twintig kinderen om mij heen. Ik hoef alleen maar naar sommige kinderen te kijken en ik krijg een lach van oor tot oor te zien op hun koppies. De meeste kinderen hebben nu al rottende melktanden, maar dat maakt hun lach niet minder mooi :)
Voor de school stond er een meisje van een jaar of 10, zij was de herder van een kudde stieren/koeien, zeker wel 50! Dat meisje zag er zo ontzettend slecht uit, verwaarloosd, sneu en jaloers op de kinderen die lekker aan het spelen waren op de school. Ik had zo met dit meisje te doen. Maar zo is wel hoe het hier gaat, je gaat alleen naar school als het kan. Werk op het land gaat altijd voor, en dan moet er ook nog maar geld zijn voor onderwijs.
Ik vind het erg confronterend hier mee om te gaan. Zeker toen de leraar tegen mij zei dat een meisje nog nooit potloden mee naar school had genomen en wat ik daar aan zou doen? Tuurlijk wil ik potloden voor dat meisje kopen, maar dat lost niks op want zoals dit meisje zijn er zeker nog honderden anderen :(
Om 12uur sluiten de scholen in de bush bush al, en ik was dan ook om 12.30 al weer thuis. Hier stonden heerlijke rijstballen voor mij klaar, ahum ahum. Ik vind dat zo ontzettend vies rijstballen, bah bah bah!
Na een paar happen lunch met ik weer Afrikaanse vrouw gaan spelen. Ik heb weer een lekker handwasje gedaan, wel weer erg fijn om schone kleertjes te hebben!
Nu zit ik in de huiskamer dit verslag te typen wat inmiddels al een uur duurt haha. Iedereen loopt namelijk binnen, maakt een praatje en wil of iets over Nederland weten of over mijn laptop. Vandaag heb ik al afgeproken dat ik Dorgas typles ga geven en David Nederlandse les haha, krijg het nog druk!

Dit weekend ga ik samen met Tara, Ilse, Saskia en Liselotte naar Bolgatanga toe. We nemen morgen de metromass bus om 9.00 en zullen helaas zondag met de trotro weer terug naar Tamale moeten!

Fijn weekend gewenst allemaal en zondagavond kunnen jullie weer mijn verhalen van het weekend lezen!

Kus, Alinda

  • 28 Oktober 2011 - 15:38

    Yok:

    klinkt allmaal leuk,
    maar mis je nog steeds!
    x Yok

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 64500

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: