Ik mag blijven! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Ik mag blijven! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Ik mag blijven!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

01 November 2011 | Ghana, Tamale

Halloo lieve allemaal,

Op twee 'gewone' doordeweekse dagen alweer zoveel beleefd. Dus veel leesplezier weer :)

Maandag 31 oktober:
Vanmorgen om 9.00 weer op de fiets naar het kantoor vertrokken. Helaas was de computer nog steeds kapot dus konden wij weinig doen. We wilden met Jacob onze plannen bespreken die we hadden gemaakt voor de training. Hij was ook druk bezig. Om 11.00 ben ik samen met mr. Peter vertrokken naar het imigratie centrum om mijn visum te verlengen. Op sommige momenten kan je niet liegen dat je al getrouwd bent, en dit leverde mij dus weer een huwelijksaanzoek op. Het wat weggelachen, dom blondje gespeeld en gelukkig mijn visum voor 2 maanden kunnen verlengen. Ik mag legaal tot 4 januari 2012 in Ghana blijven!
Na dit bezoek reden we terug naar het kantoor, nog geen 2 minuten later stonden we midden in de stad stil. Peter moest namelijk iets aan een vriend van hem geven, deze was er nog niet dus moesten we even wachten. Tegenover onze ‘wachtplaats’ was het MTN office. Ik moest beltegoed halen. Hiervoor moest ik mijn nummer opgeven, wat ik al heel raar vond. Toen er een werknemer zijn telefoon pakte dacht ik jahoor, nou heb ik er een stalker bij. Maar zoals wel vaker zat ik er ook nu naast, ik kreeg namelijk 1 seconde later een smsje dat er 20cedi beltegoed was bij geschreven, vandaar dat de beste jongen mijn nummer nodig had!
Toen ik weer terugliep naar mr. Peter stond er een jongen bij. Dit was een neefje van zijn vrouw vertelde Peter. Inmiddels had hij gegeven wat hij moest geven en kon ik achterop de motor. Voor de neef van Peter het ideale moment om mij tot zijn nieuwe vriend te bekronen. Toen kwam de standaard vraag hoe kunnen wij contact met elkaar onderhouden. Ik zei dat we elkaar vast nog wel eens tegen zouden komen en hoopte dat Peter nu zou weg rijden. Maar nee hoor, hij bleef rustig staan wachten. De neef vroeg mijn nummer waarop ik heb gezegd dat dit een ander keertje wel zou komen. Gelukkig reden we toen weg!

Om 13.00 vertrokken we vanaf het office naar Luxury om te lunchen. Ik had inmiddels best wel trek, en volgens Ilse was dit goed te merken aan mijn fiets tempo was ik reed met volle vaart naar Luxury toe haha.
Daar hebben we heerlijk met een hoofdletter H geluncht. Een bacon pizza en toe appeltaart met vanille ijs! Dit was zo ontzettend lekker, hmmm ben nog steeds aan het nagenieten haha.
Toen ik om 16.00 weer thuis kwam heb ik Dagbani les gekregen van Dorgas en Evelyn. Dagbani is de lokale taal die in het Noorden van Ghana gesproken wordt. Niet veel later kwam er eeen vriend van de familie langs en heb ik gelijk mijn kennis in de praktijk kunnen oefenen!
Een poosje later kwam Evelyn met een meisje aan lopen. Dit meisje was er achter gekomen dat er een salaminga hier woonde en wilde mij graag groeten!
Vanaf dat moment was ik haar nieuwe goede vriend geworden. Ze wilde alles van mij weten, en was zo blij dat ze er een goede vriend bij had. Het meisje is 11 jaar oud!

's Avonds kreeg ik de meest heerlijke rijst voorgeschoteld die ik ooit heb gekregen hier. En jahoor ik zat nog zo ontzettend vol van de lunch dat ik na drie happen al vol zat, fijn!
Na het eten heb ik erg gezellig met Susanna zitten kletsen. Over van alles, op een gegeven moment ging het over autorijlessen. In Ghana is het namelijk zo geregeld dat iemand met een rijbewijs jou ook les mag geven. Een rijschool kost inclusief examen maar liefst 400 cedi, omgerekend 200 euro! Haha niet te vergelijken met Nederland, maar voor de mensen hier wel een enorm bedrag. We hebben nu de afspraak gemaakt dat ik haar autorijles ga geven en zij mij motorrijles haha.
Daarna hebben we over kerst gepraat en oud en nieuwd. Kerst staat hier voornamelijk in het teken van eten, en dit eten deel je dan met iedereen die je ook maar ooit hebt gegroet.

Dinsdag 1 november:
Een nieuwe maand is aangebroken. Ik ben de maand goed begonnen en heb omm 7.00 uur 's ochtends al lekker gewassen. Dat is zo'n lekker gevoel als al je kleertjes schoon buiten hangen!
Na de was nog een keer gedoucht, had buiten namelijk ook al lekker zitten badderen in mijn eigen zweet haha.
9.00 weer vertrokken naar kantoor. Hier hebben we de handleiding voor de creative arts lessen helemaal uitgewerkt. Het is nu eigenlijk nog maar een kwestie van printen en we kunnen er met de leraren mee aan de slag!
12.00 weer vertrokken en geluncht bij Wilda's palace, onze vaste rijst toko langs de weg naar huis.
Nu even lekker op de computer mailtjes aan het beantwoorden en vanmiddag is er weer een ASP hier in Gurugu.

Kus Alinda

  • 01 November 2011 - 18:50

    Desiree:

    Hey Alin, nou ik snap dat zweten wel ja< ik zie dat het bij jou 36 graden is. Pfffff hot, hot, hot!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 64274

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: