Zwembad, bruin worden en een broodje kaas! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Zwembad, bruin worden en een broodje kaas! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Zwembad, bruin worden en een broodje kaas!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

03 November 2011 | Ghana, Tamale

Hallo lieve lezers!

Ik weet nu al dat ik in januari ontzettend moet gaan inburgeren in Holland. Zo groet ik hier iedereen die maar mijn kant op kijkt, begin ik de dag door 20x goodmorning, how are you? I'm fine, thank you te zeggen. Roepen alle kinderen die ik maar tegen kom 'hello salaminga' tegen me. Voel ik mij ongeveer de halve dag een koningin, omdat iedereen zo tegen mij praat. Ben ik beledigd wanneer ik geen 2 huwelijksaanzoeken op een dag krijg en zo kan ik nog even doorgaan!

Maar nu weer een hooplijk leuk verslagje van mijn afgelopen 2 dagen in Tamale, northern region, Ghana!

Woensdag 2 november:
Vanochtend de dag weer heerlijk begonnen met een koude douche. Ik kan je vertellen, sommige dingen wennen nooit! Omdat ik te lui ben om een potje jam te kopen eet ik al een week droog brood met een kopje thee 's ochtends.
Na dit overheerlijk ontbijt ben ik weer samen met Ilse op de fiets vertrokken naar het kantoor in Katariga.
Daar aangekomen koelen we altijd eerst even af, ik kom namelijk bezweet aan in het kantoor. Maar een van de leuke kanten van Ghana liet zich weer zien: geen stroom! Helaas werd het lastig afkoelen dus, aangezien het binnen ook erg warm is en we de ventilator niet aan kunnen zetten.
Om half 11 hebben we een ASP (after school program) voor klas P6 gegeven. Dit is zeg maar groep 8 in Nederland, alleen de leeftijden varieeren nogal. Zo schatte ik de jongste 11 en de oudste rond de 16 jaar.
De klas in drie groepen verdeeld en een estafette race gespeeld. Wat kunnen hun snel rennen zeg, de tandjes! Na ruim drie kwartier rennen in de volle zon leek het mij een slim idee om er een einde aan te breien. De meeste kinderen kochten gelijk een zakje water hihi.
Terug in het kantoor wilde mr. Peter een meeting met ons houden, over hoe wij ons gastgezin ervaarden en Ghana zelf. Inmiddels was het al bijna 13.00 en om 12.30 hadden wij met Saskia bij het Bigiza hotel afgesproken om te gaan zwemmen. Na de meeting als een speer vertrokken op de fiets naar het zwembad. Als inmiddels goed ingeburgerde Nederlandse Ghanese African women kwamen we een uur later aan dan de afgesproken tijd hihi.
Zwemmen was eigenlijk niet meer nodig, want ik kon in mijn eigen kleren zwemmen!
Omdat Saskia en Ilse vandaag precies een maand in Ghana zijn en ik bijnaa 2 maanden was het reden voor een feestje. In town hadden we de zeer expensive kaas gekocht, tomaatjes, non-alcoholic champagne, komkommertjes en lekker drinken. Onze eigen picknick bij het zwembad! En wat hebben we zitten smullen zeg, het water loopt uit mijn mond als ik er aan denk haha.
Na de heerlijke lunch lekker gezwommen in het zwembad, en een poging gewaagd om bruin te worden!
Om 15.00 weer naar huis vertrokken en geholpen met koken. Heerlijke spaghetti met allemaal verse groente erin! Groenten wordt vanaf nu alleen maar duurder, vanwege het droge seizoen. Dus ik kreeg al weinig groenten, maar de laatste tijd nog minder. Dan is een bordje spaghetti met paprika, wortel en ui zo ontzettend fijn. En dat zeg ik, de madam die niet eens van groente houdt haha.
's Middags nog gezellig met Kim geskypt. Zo leuk om weer even een vriendinnetje uit Nederland te spreken, dan lijkt bijna alsof ik in het mooie Bergschenhoek ben!

Donderdag 3 november:
Ik zat 's ochtends weer heerlijk droog brood met thee te ontbijten toen Susanna me vertelde dat de hond is bevallen van 4 gezonde pups!
Gelijk mijn brood laten liggen, camera gepakt en naar de kleintjes gaan kijken. Zooo ontzettend schattig, lief en klein zijn ze. Nou weet ik het zeker, Beau wordt binnenkort de grote broer van 1 van deze kleine rakkertjes.
Om 9.00 stipt weer op de fiets gesprongen naar Katariga. Daar aangekomen was er niemand, toen er om 10.30 nog niemand was en wij ook niks konden doen omdat we Jacob nodig hadden zijn we maar een filmpje op de laptop gaan kijken. Wat een zwaar leven hebben we toch ook haha.
Langs de weg een broodje gekocht en 's middags brood met appelstroop en pindakaas gegeten!
Om 13.30 kwamen mr. Jacob en mr. Peter pas aan!
Om 14.00 hadden we namelijk een pre-meeting gepland staan voor de facilitators. Deze meeting is op zijn Ghanees bijna drie kwartier later gestart. We hebben met de groep afgestemd op welke dagen wij training gaan geven en vanaf hoelaat. Vanaf volgende week woensdag 9 november gaan wij 3 a 4 weken lang training geven van 14.00 tot 17.00. De eerste training zal gaan over communicatie en leiderschap.
Om 15.30 zat mijn werkdag er weer op, en terug op de fiets naar huis. Langs de weg nog een lekker ijsje gescoord, dit is meer dan welkom met dit warme weer.
Toen ik thuis aankwam ben ik gelijk naar de pups gaan kijken. Mama hond was eventjes achter de kippen aan het rennen, dus voor mij een mooie gelegenheid om wat foto's te maken. Helaas had mama hond snel in de gaten dat er een raar wit wezen bij haar baby's stond en kwam hen dus ook snel beschermen.
Vanovond staat er TZ met pindasoep op het menu. Niet een van mijn favourieten maaltijden, maarja na zo'n dag als gister is al het eten minder.

Fijne avond allemaal!
Of zoals ze in het Dagbani zeggen: Anoela.

Liefs, Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 65914

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: