Church in Ghana! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Church in Ghana! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Church in Ghana!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

28 November 2011 | Ghana, Gurugu

Hallo allemaal!

Vandaag is mijn ena laatste werkweek al weer in gegaan. Nog maar eventjes en dan is het hoofdstuk werken ook afgesloten!

Zondag 27 november:
Vanochtend ben ik weer braaf mee geweest naar de kerk. Liselot wilde ook graag een keertje mee, dus die stond om 9.15 op de stoep. Half 10 zouden we namelijk vertekken, je voelt hem al aankomen; dit werd 10.15.
Ik blijf het zo mooi vinden om te zien hoe de mensen in de kerk helemaal opgaan in het zingen, dansen en hun geloof.
De preek van de dominee duurde echter ruim een uur, en zelfs voor de zeergelovige Ghanees was dit aan de lange kant. De helft van de mensen in de kerk lagen dan ook te slapen!
Hier in Ghana is het heel gebruikelijk om tijdens de dienst heel vaak 'Halleluja' te zeggen, waarop er gerageerd wordt met 'Amen'. De dominee had zelf ook wel door dat de concentratie op was, dus aan het einde van zijn preek riep hij 'Halleluja' met als respons 'Amen'. En dan nu voor de slapers zei hij, hihi.
Na de kerk nog even langs het ouderlijk huis van Jacob en om 14.30 waren we weer thuis. Inmiddels hadden Lies en ik best honger dus wilde we gaan lunchen bij mijn vaste rijsttentje wat vlak bij mijn huis is. Helaas pindakaas die was dicht op zondag! Toen maar langs de weg een brood gekocht, 2 flesjes Alvaro en 2 ijsjes :) ook dit was best een lekkere lunch!
Toen ik een uurtje later thuis kwam stond er een bakje bonenprut voor mij klaar als lunch, BAH!
Inmiddels is mijn gastzusje Evelyn ook groot fan van Hello Kitty, of zoals zij het noemt Kitty. Bij alles wat roze is komt ze het mij laten zien, en zegt kijk Alinda this is Kitty colour hihi.
's Middags hebben we dan ook gezellig samen ruim een uur lang hello kitty kleurplaten zitten kleuren haha.
Mijn avondeten was om te smullen; Fufu met lightsoup (tomatensoep) en een stukje kip erin! Ik heb ruim meer dan de helft op, Susanna was trots op me!

Maandag 28 november:
Ik ben de dag weer braaf begonnen met het wassen van mijn beddengoed en nog wat andere dingetjes. Trots op mijzelf als ik was heb ik daarna ook nog mijn kamer geveegd en gedweild! Ik word een echte huisvrouw, wie had dat ooit gedacht?
Om 9.00 kwam Ilse en gingen we beide met een lekkeband richting de fietsenmaker. Mijn binnenband was zo gaar als een versleten lapje stof en moest dan ook vervangen worden. Je zou denken een fietsenmaker heeft dat wel, maar nee hoor dat moet ergens anders gekocht worden. Kwam de beste man terug, had die een verkeerde maat binnenband gekocht! Lekker snugger! Ondertussen hadden we een nieuwe vriend gemaakt: Victor. Victor is een van de weinige Ghanezen die heel relax was, en gewoon een gezellig praatje wilde houden. Hij vertelde dat hij wel 12 verschillende talen sprak, de meest bijzondere taal vond ik toch wel Komkommer! Ja, er bestaat echt een taal die komkommer heet haha.
Na bijna een uur wachten en zitten kletsen met Victor waren dan eindelijk onze fietsen klaar! Op naar het werk.
Vandaag wilden we een les gaan geven uit onze zelf gemaakt creative arts guide voor klas P6. De leraar was P6 was er echter niet, waar hij precies wel was? Ik kijk hier niet eens meer van op, als je geen zin hebt om te werken of er komt iets tussen is dat een prima reden om niet te gaan werken. Aan invalkrachten doen ze hier helaas niet haha.
Plannen veranderd en een les gegeven aan klas P4. Inmiddels was het 10.45 en hadden de leerlingen net een half uur pauze gehad; maar voor een leraar kan een break nooit lang genoeg zijn. De leraar zat dan ook uitgebreid te schransen samen met de hoofdleraar! Frustrerend? Nee hoor hoe kom je erbij haha.
Na de creative arts les, welke goed geslaagd was, gestart met het voorbereiden van de laatste training die Ilse en ik gaan geven aan de faccilitators a.s. woensdag!
Na een 'harde' en vooral 'zware' werkdag gezellig geluncht met Tara en Liselot bij Luxury. Dat we bijna 1,5 uur lang op ons eten hebben moeten wachten mocht de pret niet drukken, want het was weer heerlijk!
Toen ik 's middags thuis aankwam was Stephan, Jacob's, broer er ook! Hij wilde even op mijn computer omdat hij iets voor school moest zoeken op het internet. Tussendoor Stephan is 35 jaar! En hij snapte geen reet ervan hoe het allemaal werkte, dus ik heb hem geholpen en weet nu zelf ook alles af van de verschillende bomen in Ghana. Altijd handig om te weten!
Verder niet zoveel meer gedaan vandaag. Ik kreeg als avond eten noodles met een eitje, bof ik even! :)

Nu valt de stroom er weer eens uit voor de 5e keer vandaag, dus is het lekker warm in mijn kamertje zonder fan!

Weltrusten allemaaal!

Liefs, Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Gurugu

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 65260

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: