De laatste training! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu De laatste training! - Reisverslag uit Gurugu, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

De laatste training!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

30 November 2011 | Ghana, Gurugu

Anoela!

Dinsdag 29 november:
Vandaag de dag begonnen met alweer een bezoekje aan de fietsenmaker; Ilse haar band was weer lek.
Nou kost het plakken van een band hier geen reet, maar het is wel een beetje irritant aan het worden om elke dag langs de fietsenmaker te moeten!
Na dit bezoekje zijn we vertrokken naar kantoor. De leraar van klas P2 aan wie we vandaag een creative arts les zouden geven was er weer niet. Ik ben bij de hoofdleraar gaan vragen hoe het zat, en het bleek dat hij malaria heeft en dus ziek thuis zit. Er staat niemand voor de klas en de kinderen rennen maar wat door de klas en zijn aan het spelen.
Ilse en ik hebben toen maar in het office de training voor morgen uitgewerkt en gelijk naar het Engels vertaald.
Om 12.30 vonden we het wel weer tijd voor een break en zijn we op de fiets vertrokken naar ons rijsttentje. Hier aangekomen was het tentje dicht, balen!
Dan maar gegeten bij een ander tentje, waar de rijst wel stukken minder lekker was maar we wel binnen lekker koel zaten :)
Na de lunch ben ik met mijn laptop in bed gaan liggen en heb ik heel fout afleveringen van GTST op uitzendinggemist terug gekeken, hihi dit was zo leuk!
's Middags een ASP in Gurugu gegeven. De kinderen vonden Alhassan baba (de Ghanese variant van Annemaria koek koek) zo leuk en vroegen erom of we het weer konden spelen. Dus dat hebben we lekker met de kids gespeeld!
's Avonds kreeg ik heerlijke rijst met spaghetti erdoorheen als avondeten, dat was smullen! Rijst en spaghetti door elkaar is hier een gewoonte, de spaghetti wordt in stukjes gedaan en hup de rijst erdoor heen.

Woensdag 30 november:
Vanochtend kreeg ik weer een luxe ontbijt: brood met gebakken ei, jammie!
Tijdens het ontbijt belde Ilse op, er is in Tamale op de Bolga-road namelijk een blank meisje dood langs de weg gevonden. Ik vertelde dit gelijk aan mr. Jacob die niet veel later gebeld werd door een vriend die wilde checken of ik nog in leven was. Zijn telefoon is de hele dag door afgegaan door kennissen en vrienden of ik oke was, wel heel lief al die bezorgde mensen. Zelf ben ik ook een paar keer gebeld door mijn Ghanese 'vrienden' die wilde checken of ik oke was :) Wat er precies met het meisje is gebeurd is onduidelijk. Ze is op een afgelegen stuk gevonden, haar knieen en voeten lagen helemaal open en haar tong was afgesneden. Ik krijg de rillingen van het verhaal. Waarschijnlijk is ze ergens anders vermoord en daar gedumpt. Het houdt de gemoederen hier in Tamale goed bezig!
Toen ik om 9.00 naar mijn fiets toe liep was mijn voorband zo plat als een gebakken ei ;)
Dus op naar de fietsenmaker, again!
De mannen bij de fietsenmaker moesten lachen toen ze ons weer zagen aankomen, en vroegen wat er nu weer was. Ik vertelde dat ik weer een lekke band had. Waarop zij mij dit keer een nieuwe buitenband wilden aansmeren. Ik vind het gescheten, alleen volgende week heb ik de fiets nog nodig dus niks nieuwe buitenband, maar gewoon plakken.
Te laat op het office aangekomen om de ASP te geven zijn Ilse en ik maar de training gaan oefenen die we vanmiddag aan de faccilitators gaan geven.
Als lunch hadden we een broodje langs de weg gekocht, en op kantoor opgegeten met lekker pindakaas en appelstroop erop! Dit onder het genot van een filmpje op de laptop.
14.30 starte de laatste training, het ging vandaag over persoonlijke ontwikkeling en planning. Een geslaagde training! We beginnen de training altijd met een gebed, dat is hier gebruikelijk. Ilse, zo religieus als ze is, deed het gebed in het Nederlands. Ik kon mijn lachen niet meer inhouden tijdens haar gebed, dit ging over schoenen en de chocomel die te heet was. De Ghanezen snapten er niks van en we zijn dan ook maar snel gestart met de training. Veel complimentjes gehad, dus die kunnen we ook weer in onze zak steken. 17.00 thuis gekomen en mijn tas voor morgen ingepakt. Morgen ochtend vertrekken we namelijk vroeg (4.00!) met de bus naar WA, vanuit daar gaan we met een trotro naar Wechiau. Hier is een nijlpaarden reservaat. Vanwege de lange reis zullen we pas 's avonds aankomen. Vrijdag gaan we dan een kanotocht doen om de nijlpaarden in het wild te zien, leuk leuk!
Zaterdagochtend vertrekken we weer richting Mole national park. Dit is het grootste national park van Ghana. Hier zullen we 2 nachtjes slapen en maandag ochtend om 4.00 weer met de bus naar Tamale vertrekken, waar we rond 9.00 's ochtends zullen aankomen en dan op naar het werk.
Nu ga ik zo zo lekker vroeg naar bed, aangezien het een kort nachtje gaat worden.

Maandag krijgen jullie een uitgebreid verslag van mijn mooie trip!

Fijn weekend allemaal.

Liefs, x Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Gurugu

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 65565

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: