Op de fiets naar het werk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu Op de fiets naar het werk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Alinda Bommel - WaarBenJij.nu

Op de fiets naar het werk!

Door: Alindavanbommel

Blijf op de hoogte en volg Alinda

20 Oktober 2011 | Ghana, Tamale

Hallo lieve allemaal,

Woensdagochtend ben ik weer sportief op de fiets naar het werk vertrokken. De berg afwaarts stukjes zijn heerlijk om te doen, de berg op ietsjes minder haha. Woensdagochtend hebben Ilse en ik samen een ASP voor klas P4 gedaan. We begonnen met tikkertje, toen ik vroeg of iedereen dit spelletje kende werd er heftig geknikt. 2 tikkers aangewezen, wat wel nodig is met ruim 30 kinderen, het veld duidelijk gemaakt, en go! Alle 30 begonnen ze een rondje om de school te rennen en kwamen direct weer terug bij de boom staan, het was toch niet helemaal duidelijk. Nog een keertje het spelletje uitgelegd en het veld met lijnen aangegeven, 1, 2, 3 rennen! Weer hetzelfde verhaal, rondje om de boom en weer terug. Op naar plan B, blokjesroof. Het spel extra duidelijk uitgelegd, voorbeelden gegeven en toen was het tijd om te spelen. Dit deden de kinderen ontzettend goed, zo leuk om te zien hoe ze gaande weg het spel gaan begrijpen en tactiek gaan ontwikkelen. De finale tussen de twee teams was het spannends van allemaal, 30 Ghanese kinderen waren aan het springen, gillen, joelen en wisten zichzelf eigenlijk geen houding meer te geven van alle adrenaline die door hun lijf stroomde.

Na de ASP op de fiets terug naar huis. Om 12.30 een taxi genomen naar de stad waar ik samen met Tara had afgesproken om bij Sparkels te gaan lunchen. Heel meet Africa zat er ook haha, dus na de lunch gezellig een drankje met zijn allen gedaan. ’s Middags nog even met Sam en Job opzoek gegaan naar een goede relax plek in Ghana, en gevonden ook. Helaas duurde het niet lang voordat het Ghanese kinder elftal en alle reserve spelers hadden ontdekt dat er 3 salaminga’s waren.

Om 17.30 ben ik weer met de taxi naar huis vertrokken, en heb ik Afrikaanse dansles gehad van mijn gastbroertjes en zusjes. Dorgas zette muziek aan op haar telefoon, voor een Ghanees is het dan onmogelijk om stil te blijven zitten en dit eindigde dan ook in een waanzinnig dansspektakel! En ja de salaminga Alindas (is mijn nieuwe naam) moest natuurlijk ook de dansvloer op!
Na dit leuke dansavontuur kreeg ik een heerlijk bord rijst voorgeschoteld, wat helemaal is opgegaan. Voor het eerst heb ik hier mijn bord leeggeten, wat niet onopgemerkt voorbij is gegaan haha.

Vandaag, donderdag, ben ik voor het eerst wakker geworden van mijn wekker, ik was zo moe. Zal waarschijnlijk van al die sportieve inspanningen komen, en fietsen en dansen!
Na een lekkere ochtend ‘hard’ gewerkt te hebben op het office zijn Ilse en ik samen gaan lunchen bij onze inmiddels vaste lunch toko aan de weg. Heerlijk fried rice op, maar de hoeveelheden zijn hier zo gigantisch dat Ilse en ik samen een portie delen. Dit tot hilariteit van de Ghanese serveerster, ‘het was maar zo’n kleine portie en dat delen jullie ook nog. Wat hebben jullie kleine maagjes’. Haha was het maar zo’n feest!

Na de lunch ben ik als inmiddels goed ingeburgerde Afrikaanse vrouw mijn was gaan doen. Het was niet veel, maar het water was zo bruin als slootwater! Toch wel nodig dus hihi.
Daarna even lekker gedoucht, want inmiddels is het regenseizoen afgelopen en het droge seizoen begonnen. Dit houdt in tempraturen rond de 40 graden, geen zuchtje wind en blegh! Dus douchen is zeker geen overbodige luxe.

Vanmiddag was de ASP in Gurugu. Normaal gesproken komen hier rond de 10 kinderen, maar vandaag waren het er wel 2 of 3 keer zo veel. En wat voor kinderen.. zo van de straat geplukt die hier eens dachten de boel op stelten te zetten. Erg leuk dus! De kinderen die altijd komen zaten nu een beetje aan de kant toe te kijken terwijl de andere kinderen alle ballonnen kapot aan het trappen waren. Met hun maar even apart spelletjes gaan spelen. Wat een terroristen zeg! Ben er gewoon moe van geworden haha.

Vanavond ga ik samen met een groep vrijwilligers uit eten. We hebben een soort blind date ook nog, een poosje geleden ben ik via waarbenjij.nu benaderd door twee vrijwilligers die stage lopen bij sos kinderdorpen. Zij hadden behoefte aan wat Hollandse gezelligheid, dus hier zijn we!

Liefs, Alindas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Alinda goes Ghana!

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Afscheid nemen bestaaat niet!

01 Januari 2012

Happy new year from Ghana!

29 December 2011

Chill dagen in Gurugu.

27 December 2011

You're invited!

25 December 2011

Christmas in Ghana!
Alinda

Op 4 september 2011 ga ik voor een half jaar naar Ghana toe! Ik ga 5maanden vrijwillergerswerk doen in Tamale, en daarna een maand door Ghana reizen.

Actief sinds 17 Juli 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 64246

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 04 Januari 2012

Alinda goes Ghana!

Landen bezocht: